Slecht imago Het leefklimaat in De L-flat had een slecht imago. Maar dat klopt niet meer met hoe het nu is, constateren de opstellers van de woonadvertentie voor het gerichte toewijzen van woningen. Er zijn mooie initiatieven en er gebeuren veel positieve dingen. Bewoners zetten zich gevraagd en ongevraagd in voor hun buren en de buurt. Deze buren en de buurt reageren hier positief op en doen mee aan de opgezette activiteiten. De leefbaarheid in de buurt wordt op een positieve manier vormgegeven. Een van de bewoners die een actieve bijdrage levert aan het verbeteren van die leefbaarheid is Stefanie de Cuba. Ze woont nu drie jaar in de L-flat. Eerst woonde ze er samen met haar vriend in een appartement, maar toen de relatie strandde, moest ze na anderhalf jaar op zoek naar andere woonruimte. Ze heeft het naar haar zin in de L-flat. Ze hoorde van bewoners de negatieve verhalen, maar is er volgens haar komen wonen toen de situatie begon te verbeteren. Ze is blij met de ruimte en het wonen met veel groen eromheen. ‘En de diversiteit vind ik ook een kracht. Hoeveel verschillende soorten werelden hier samenkomen, vind ik bijzonder, boeiend en leuk.’ Leuk idee om je op die manier nog meer thuis te voelen in je wijk De Cuba meldde zich aan voor gerichte toewijzing en kon, nadat ze door de ballotage kwam, daarna alsnog blijven. Met zingevingsactiviteiten voor medebewoners en andere activiteiten zet ze zich volop als vrijwilliger in. ‘Natuurlijk, ik was allereerst vooral op zoek naar een woning’, stelt De Cuba eerlijk. ‘Ik denk dat ik anders minder snel geneigd was om hier vrijwilligerswerk op te pakken. Maar ik vond het tegelijkertijd een heel leuk idee om op die manier je nog wat meer thuis te voelen in je eigen wijk. Door mensen te kennen, door contact te maken. Dus dat effect van vrijwilligerswerk vond ik wel aantrekkelijk.’ Vallen en opstaan Brenda Emmen is sociaal werker Maatschappelijke Ondersteuning bij de welzijnsstichting MeanderOmnium. Ze is behalve lid van de toewijzingscommissie (zie kader) ook voor betrokken actieve bewoners beschikbaar voor advies en hulp bij het opzetten van bewonersactiviteiten. Als aanspreekpunt koppelt ze mensen bijvoorbeeld aan het sociaal netwerk in de wijk, zoals medebewoners, ondernemers, beroepskrachten en sociale partners. Mensen weten te bereiken is een vak Het is vooral faciliteren wat Emmen doet voor de actieve bewoners. ‘We schrijven geen activiteiten dwingend voor.’ Anderzijds is het ook niet zo dat je in een gespreid bedje terechtkomt en je in de snoepwinkel kunt kiezen wat je zelf leuk vindt. Het gaat om de wijk.’ De Cuba beaamt dat. Bovendien is ‘mensen weten te bereiken’ een vak, zegt de L-flat-bewoner. ‘Een expertise die wij ook niet per se allemaal al hebben. Er zijn activiteiten die nog niet lopen. ‘We hadden op een gegeven moment een voorleesuurtje voor kleine kinderen. Nou, daar kwam niemand op af. Soms is dat een beetje demotiverend voor vrijwilligers, dat ze dingen opzetten en er niemand komt.’ Volgens Goorhuis is het niet erg dat het een proces is met vallen en opstaan. ‘Laatst hadden de vrijwilligers bij de Burendag actieve vrijwilligersorganisaties in de buurt niet uitgenodigd. Die zeiden: ´We weten van niets.‘ Laat ze het met elkaar ontdekken. Uiteindelijk gaat het om de bewoners. Recent organiseerden ze een voetbaltoernooi en er kwam niemand. Als ze de jongerenwerker erbij hadden betrokken, dan was het druk geweest.’ Betekenisvol contact De hamvraag is natuurlijk of betekenisvol contact in en om de L-flat is toegenomen sinds het experiment. De Cuba vindt de sfeer in ieder geval heel erg verbeterd. Er is meer betrokkenheid met en tussen de overige bewoners door al die activiteiten. En het contact met alle actievelingen vindt ze ook erg leuk. ‘Maar ik vind het moeilijk om te zeggen of de verbeterde sfeer in de flat alleen met gericht toewijzen samenhangt. Er zijn ook renovaties geweest en die hebben ook een positief effect gehad.’ Twee jaar is nog te kort om te zeggen of dit een succes is of niet, stelt Emmen. Ze hoopt in elk geval dat het experiment een vervolg krijgt. En zelfs breder in Vollenhove en in Zeist wordt ingezet. ‘Dan krijg je een rimpeleffect.’ Meer lezen? Kijk op movisie.nl voor het rapport dat Movisie uitbracht over gericht toewijzen in Zeist. BESTAANSZEKERHEID Hoe werkt gericht toewijzen in Zeist? Geïnteresseerde kandidaten melden zich aan via Woningnet. Daar kunnen ze een motivatieformulier invullen en na briefselectie worden zij mogelijk uitgenodigd voor een intakegesprek. Het inkomen van de kandidaten moet passend zijn bij de hoogte van de huur. Het gaat om sociale huurwoningen. De selectie van de kandidaat gebeurt door een toewijzingscommissie, bestaande uit medewerkers van Woongoed Zeist, een medewerker van MeanderOmnium en een bewoner uit het Huurdersplatform, de huurderorganisatie van Woongoed Zeist/ Woongroen. De volgorde van toewijzing: 1. Woningzoekenden die gemotiveerd invulling geven aan ‘het goede buur’ zijn. Uit de motivatie van de woningzoekende moet blijken welke bijdrage hij/zij wil leveren aan versterking van de buurt en de huidige bewoners. 2. Bij gelijkwaardige motivatie en geschiktheid hebben woningzoekenden met een economische of maatschappelijke binding aan Zeist voorrang. In het huurcontract wordt opgenomen dat de woning is toegewezen op basis van motivatie om bij te dragen aan de buurt en haar bewoners en dat de huurder hier gemiddeld tien uur per maand tijd aan besteedt. Bewoner Stefanie de Cuba levert een actieve bijdrage aan het verbeteren van de leefbaarheid in de L-flat in Zeist. 19
RkJQdWJsaXNoZXIy OTE0NDk=