Movisies 2024

Van de Moosdijk: ‘Inmiddels had Thuis in Oss wel bewezen om samen met inwoners dingen voor elkaar te kunnen krijgen. Omdat het een burgerinitiatief is, kwam de energie ook echt uit inwoners zélf. Dat zorgde voor veel vertrouwen in de stichting.’ Gemakkelijk was het organiseren van de opvang niet. Schuurmans: ‘Tot die tijd had de stichting alleen nog activiteiten voor asielzoekers en statushouders georganiseerd. We hebben meteen ja gezegd en op zondagavond een plan geschreven.’ Samen met de gemeente werd een geschikt pand, een voormalig belastingkantoor, gevonden en ingericht. Met de inzet van vrijwilligers van de stichting en donaties van inwoners lukte het om in korte tijd genoeg slaapplekken te realiseren. Positieve verhalen Samen communiceerden de gemeente en Stichting Thuis in Oss met omwonenden van de opvanglocatie. De gemeente stelde een communicatieteam samen dat regelmatig nieuwsbrieven uitbrengt. Voor informatie over de opvang werd een website gemaakt en inwoners konden met vragen over de opvanglocatie bellen naar een speciaal en goed bereikbaar telefoonnummer. De lijn in de communicatie draaide om duidelijkheid en richtte zich op de feiten. Dat was vooral belangrijk toen er vanuit het COA (Centraal Orgaan opvang asielzoekers) de vraag kwam of er ook een bredere groep asielzoekers kon worden opgevangen, die inmiddels al onderweg was per bus. ‘De boodschap was toen: die bus is hier aangekomen en we moeten daar gewoon iets mee’, zegt Van de Moosdijk. Dat werd goed ontvangen door omwonenden. Het verhaal van vrijwilligers werkt veel beter dan wanneer de gemeente dat verhaal vertelt De groep vrijwilligers, verbonden aan Thuis in Oss, hebben een belangrijke rol in de communicatie over de opvang. Schuurmans: ‘Die vrijwilligers zien we als ambassadeurs voor de opvang in hun eigen buurt. Zij vertellen positieve verhalen en hebben een goed beeld van hoe de opvang eruitziet. Dat werkt veel beter dan wanneer de gemeente dat verhaal vertelt.’ Van actiecomité tot klankbordgroep De noodopvanglocatie in het oude belastingkantoor sluit per oktober 2024. Daarna verhuist de groep mensen, voornamelijk gezinnen, naar een nieuwe locatie die wordt gebouwd en opvang zal bieden aan vijfhonderd mensen. Van de Moosdijk: ‘Toen de nieuwe locatie bekend werd, merkten we dat omwonenden van die locatie minder enthousiast waren. Ze hadden zorgen over de komst van zo’n grote locatie. Er werd een actiecomité opgericht door omwonenden en protest gevoerd.’ De gemeente organiseerde bewonersavonden waar uitvoerders en bestuurders in gesprek gingen met inwoners over hun zorgen. Daar bleek dat de meeste inwoners niet tegen de komst van asielzoekers waren, maar zich zorgen maakten over bijvoorbeeld de waarde van hun huis en de verkeersveiligheid in de buurt. Tijdens die avonden bleek ook dat inwoners mee wilden denken en veel ideeën hadden over de nieuwe locatie. Er werd een klankbordgroep ingericht waar elke inwoner zich bij kon aansluiten. Ook leden van de actiegroep sloten zich aan. De klankbordgroep bestaat uit ongeveer dertig omwonenden die meedenken over aanpassingen aan het nieuwe gebouw. Er is gesproken over beveiliging en verkeersveiligheid. Maar de groep denkt ook mee over hoe de toekomstige bewoners van de opvang zo snel mogelijk deel van de buurt kunnen worden. Wat werkt bij het informeren en betrekken van inwoners? In 2023 sprak Movisie met communicatiemedewerkers en projectleiders van zes gemeenten (Amsterdam, Arnhem, Deventer, Harderwijk, het Hogeland en Oss) over het informeren en betrekken van inwoners bij de komst van een opvanglocatie voor asielzoekers. Op basis van de ervaringen van deze gemeenten kwam Movisie tot vijf handvatten voor de toekomst. 1. Tijdige en duidelijke informatie helpt om keuzen rondom de opvang van asielzoekers uit te leggen. 2. Eerlijkheid en transparantie dragen bij aan meer vertrouwen en begrip bij inwoners. 3. Luisteren naar inwoners en samen met hen zoeken naar oplossingen is belangrijk om opvang goed te laten verlopen. 4. Humanitaire framing en taalgebruik waarin hulp aan mensen in een kwetsbare positie centraal staat, helpen om draagvlak bij inwoners te vergroten. 5. Samenwerken met inwoners, lokale organisaties en vrijwilligers zorgt voor een goede verbinding tussen de gemeente, omwonenden en bewoners van de opvanglocatie. 26

RkJQdWJsaXNoZXIy OTE0NDk=