1 FEBRUARI: conferentie Geen brug te ver in Arnhem In het stadhuis van Arnhem ontvangt Movisie vandaag bijna tweehonderd gasten die vanuit verschillende perspectieven werken met ervaringskennis en/of ervaringsdeskundigheid: beleidsmakers, onderzoekers, sociaal werkers, medewerkers van gemeenten, en natuurlijk: ervaringsdeskundigen. Ik ben onder de indruk van het verhaal van Melvin Kolf, die vertelt dat hij als kind opgroeide in armoede: ‘Rijst en ei. Als je dat zei, dan snapten anderen in dezelfde situatie direct wat je bedoelde. Rijst en ei, dat is goedkoop eten.’ Met een skills-paspoort kun je als ervaringsdeskundige aantonen wat je in huis hebt Melvin zet zijn ervaringskennis tegenwoordig in bij de Presikhaaf University waar kinderen en jongeren met al hun talenten gekoesterd worden, en wordt gewerkt aan gelijke kansen. Ik ken Melvin nog als voetballer van mijn club TOP Oss en vraag om een selfie met hem te maken. Aansluitend vraagt Melvin of hij met mij een selfie mag maken: ‘Zodat ik aan mijn kinderen kan laten zien dat papa nog wel eens herkend wordt uit zijn tijd als voetballer.’ Een spontaan gevalletje wederkerigheid, een belangrijke waarde in het ervaringsdeskundige vak. In het middaggedeelte ben ik side-kick bij een workshop van Marc Räkers, die een lans breekt voor het skills-paspoort: een alternatief voor een klassiek diploma. Daarmee kun je aantonen wat je allemaal in huis hebt om goed werk te kunnen leveren als ervaringsdeskundige. De afgelopen jaren leidt de professionalisering van het ervaringsdeskundige vak steeds vaker tot de standaardeis van organisaties aan ervaringsdeskundige professionals dat zij een ‘echt’ diploma kunnen overleggen. Ervaringsdeskundige opleidingen zijn er steeds meer, van mbo- tot masterniveau. Dat kan verrijkend zijn voor de ervaringsdeskundige die zulke scholing of verdieping zoekt. Melvin Kolf (rechts), tijdens de conferentie Geen brug te ver in Arnhem. Drie kennisbronnen Movisie staat bij al haar projecten voor samenwerking van de drie kennisbronnen van wetenschappelijke kennis, vakpraktijkkennis en ervaringskennis. Zoveel mogelijk wordt daarbij samen opgetrokken gedurende het volledige proces: vanaf het bepalen wat wordt onderzocht, in beeld gebracht of ontwikkeld, tot en met de uitwerking en verwezenlijking hiervan. Voor vertegenwoordigers van de bron van ervaringskennis betekent dit een evenwaardige positie ten opzichte van de andere kennisbronnen, waarbij het perspectief vanuit de leefwereld dus even zwaar meeweegt en bepaalt als de andere perspectieven aan tafel. Meer lezen? Kijk op movisie.nl/ervaringsdeskundigheid ERVARINGSKENNIS 32
RkJQdWJsaXNoZXIy OTE0NDk=