Online samenwerken tussen professionals

Professionals zijn gewend om casuïstiekbesprekingen binnen multidisciplinaire overleggen (MDO) te organiseren. Deze MDO’s zijn heel belangrijk om afspraken te maken en elkaars expertise goed in te zetten. De laatste jaren komen er steeds meer online mogelijkheden om deze overleggen op afstand te laten plaatsvinden. Ook zijn er allerlei tools beschikbaar om tussentijds contact met collega’s op te nemen of om elkaar te raadplegen over een cliënt en zijn mantelzorger. Door de coronacrisis heeft het online samenwerken een vlucht genomen omdat er wel meer op afstand gewerkt móest worden. Laten we de vruchten hiervan plukken en elkaar zo goed mogelijk op afstand opzoeken! Dit artikel biedt een overzicht van veel gebruikte digitale middelen om optimaal digitaal samen te werken aan mantelzorgondersteuning.

In Leusden kreeg het overleg tussen de zorg-, welzijns- en vrijwilligersorganisatie met de gemeente wekelijks online vorm.. Men besprak signalen en zette acties uit. ‘Door dit in online overleggen te doen kunnen veel partijen aanwezig zijn. Dit nemen wij zeker mee als we teruggaan naar “normaal”. Soms is fysieke ontmoeting natuurlijk ook erg gewenst, maar dat is niet altijd nodig.’

Praktische tools voor online overleggen

Let op! Omdat de privacybeveiliging voor deze tools wisselend is, is het aan te raden om ze alleen te gebruiken zonder daarbij cliëntgegevens of andere gevoelige informatie uit te wisselen. Lees hierover meer in het artikel ‘Digitaal samenwerken en privacy: waar moet ik op letten?’.

  • Microsoft Teams is handig als je dit programma toch al gebruikt binnen je organisatie. Het uitnodigen van externen is ook mogelijk.
  • Google Hangouts is ook geschikt wanneer je met meer dan twee personen tegelijk wilt overleggen en je scherm wilt delen.
  • Skype is ook handig voor videobellen en erg gebruikersvriendelijk, maar niet ideaal voor meer dan twee personen.
  • Voor Zoom heb je geen account nodig, het werkt gewoon via een link. De organisator heeft wel een account nodig, dit is gemakkelijk aan te maken. Voordeel ten opzichte van de voorgaande tools is dat je iedereen tegelijk in beeld ziet en dat je probleemloos met twintig mensen kunt vergaderen. Zoom heeft ook veel extra functies, zoals het uiteengaan in kleinere groepjes, zogenaamde ‘break out rooms’.

In het artikel ‘Online uitwisselen van kennis en ervaring’ vind je meer informatie over interactieve werkvormen. Op de toolpagina verderop in het magazine vind je hiervoor verschillende digitale hulpmiddelen!

‘Complimenten voor de organisatie van deze digitale meeting. Duidelijke opbouw en inhoudelijke bespreking van thema’s en de mogelijkheid om in subgroepen te kunnen werken. Digitale facilitering was goed!’

‘We kwamen altijd fysiek bij elkaar binnen het hometeam, dat zijn gewoon allemaal eerstelijnsorganisaties. Nou, dat heeft heel lang stilgelegen maar op een gegeven moment dacht ik van: ja, dat moet weer starten want anders raak je elkaar echt kwijt. Dus we hebben dat online weer gestart. En tot onze verbazing is het online veel drukker dan als we fysiek bij elkaar komen. Dus op de een of andere manier vindt iedereen het ook wel heel prettig. Nou en dan weten we ook voor de toekomst dat we het gewoon vaker online blijven doen, ook al mogen we elkaar weer zien. Dus soms voor het praktische oogpunt, weet je, iedereen moet naar een locatie komen, dat kost allemaal reistijd. Soms is het gewoon praktischer om gewoon even achter je laptop te blijven zitten en even in te loggen en zo’n overleg te doen.’

Zie voor een uitgebreider overzicht van zorgspecifieke beeldbelmogelijkheden deze selectie van Smarthealth, kennisplatform voor digital health. In deze lijst staat per platform beschreven voor welke specifieke zorgsector de toepassing bedoeld is en of aan de benodigde (privacy) normeringen wordt voldaan.

Online samenwerkingstools voor zorg- en welzijnsprofessionals

Er zijn ook digitale oplossingen specifiek voor de zorg ontwikkeld, waarin wél veilig cliëntinformatie kan worden gedeeld, zoals bijvoorbeeld:

  • Zorgsite: hier kun je als netwerk rondom een mantelzorger en cliënt gebruikmaken van ShareCare. Het idee is dat de centrale mantelzorger op een interactief rooster een overzicht geeft van taken en wensen in de zorg. Ieder groepslid kan zichzelf voor taken opgeven door erop te klikken.
  • eGPO: hier kunnen MDO’s digitaal plaatvinden. Lees hier hoe huisartsen in Zaanstreek-Waterland succesvol gebruik maken van eGPO.
  • VIP Samenwerken: In deze app kunnen zorgprofessionals, mantelzorgers en cliënten samen online over de zorg aan de cliënt communiceren. ‘Ik ben VIP’ biedt hulpvragers en mantelzorgers de Calculus VIP-app die in gebruik vergelijkbaar is met WhatsApp of een webportaal. Mantelzorgers en hulpvragers kunnen met de app gemakkelijk én veilig berichten en foto’s uitwisselen met professionals die VIP Samenwerken gebruiken. Lees meer over VIP.
  • Een andere beveiligde app voor zorgprofessionals om met elkaar te communiceren is Siilo. Een soort WhatsApp, maar dan veilig zodat je cliëntgegevens kunt delen.

‘Wat ik zelf heb geleerd, en de anderen volgens mij ook wel, zijn die interactieve werkvormen binnen online bijeenkomsten. Dat het niet alleen maar zenden is, maar dat je toch het interactieve met Mentimeter hebt. Dat vond ikzelf een belangrijke bijdrage, maar ook voor mezelf inspirerend. Ik merk dat ik dat zelf nu ook toepas in andere projecten.’