Je lijf je lief

pagina 38 van 75 Movisie * Handleiding Je Lijf, je Lief! * * * Er zijn drie varianten van deze werkvorm. Kies een van onderstaande opties. Variant 1 (statisch) 3 3 Geef iedere leerling een stapeltje met de tekeningen zonder de omschrijving van de emotie erbij (zelf printen en knippen). 3 3 Toon een voor een de plaatjes op het (digi)bord. 3 3 Vraag de klas per tekening: als je met deze persoon intiem bent én iemand kijkt op deze manier of houdt het lichaam zo, zou deze persoon dan wel of niet met jou willen zoenen/ seks hebben? En waarom denk je dat? 3 3 Laat de leerlingen een keuze maken door de tekening individueel links, rechts of in het midden van hun bureau te leggen (corresponderend met ja, nee en twijfel). Gebruik eventueel de kleurkaarten om de drie stapels aan te geven. 3 3 Leg uit waarom het antwoord wel of niet goed is. 3 3 Vat deze oefening samen. Je kunt soms aan iemands gezicht of lichaam zien of hij of zij iets wel of niet iets wil op het gebied van relaties of seks. Let daarom altijd goed op het gezicht en het lichaam van de ander. Soms zie je daaraan of de ander iets wel of niet wil, soms kun je daarover twijfelen. Soms kijkt iemand blij maar wil het toch liever niet. Daarom is het goed om dit altijd aan de ander te vragen. Hoe je dat doet, dat gaan we nu oefenen. Variant 2 (actief) U volgt dezelfde stappen, maar in dit geval deelt u het lokaal op in drieën: een kant van het lokaal is ‘ja’, de andere kant is ‘nee’ en in het midden is ‘twijfel of weet niet’. Laat de leerlingen per tekening een keuze maken door aan een kant van de klas te gaan staan en vraag de leerlingen uit te leggen waarom ze daarvoor kiezen. Variant 3 (actief) Maak briefjes met daarop verschillende emoties. Nodig twee leerlingen uit om voor de klas te komen staan. Eén leerling pakt een briefje met de emotie erop en beeldt die uit, zonder woorden te gebruiken. Leerling 2 probeert leerling 1 zo goed mogelijk na te doen (spiegelen). De rest van de klas moet raden welke emotie er wordt uitgebeeld.

RkJQdWJsaXNoZXIy OTE0NDk=