Je lijf je lief

pagina 42 van 75 Movisie * Handleiding Je Lijf, je Lief! * * * We introduceerden ook de pictogrammen Doen , Stop , Bij twijfel Stop . Wie kan hier iets over vertellen? Centraal in deze werkvorm staat het checken. Dat doe je op twee manieren: Checken bij de ander 1: lichaamstaal en gezichtsuitdrukking. Checken bij de ander 2: door het aan de ander te vragen. Je kunt soms aan iemands gezicht of lichaam zien of hij of zij iets wel of niet wil op het gebied van relaties en seks. Let daarom altijd goed op het gezicht en het lichaam van de ander. Soms zie je daaraan of de ander iets wel of niet wil, soms kun je daarover twijfelen. Soms kijkt iemand blij maar wil het toch liever niet. Daarom is het goed om dit altijd aan de ander te vragen. Hoe je dat doet, dat gaan we nu oefenen. Onderdeel 2. Vragen kiezen 3 3 Vraag aan de leerlingen (individueel) twee manieren op papier te schrijven om de ander te vragen of hij/zij iets wil. Bijvoorbeeld verkering/zoenen/seks hebben. Wanneer dit te moeilijk is voor de leerlin- gen gebruikt u de optie waarbij leerlingen uit voorbeeldvragen kunnen kiezen (zie hieronder). Hoe zou jij vragen of de ander wel of niet met jou wil zoenen/ seks wil hebben? Verzin 2 vragen en schrijf ze allebei op een eigen post-it. 3 3 Laat iedere leerling één vraag voorlezen. Vertel dat leerlingen deze vragen bij het volgende onderdeel nodig hebben. OPTIE: Als u de werkvorm minder talig wilt maken: geef de leerlingen vooraf een aantal voorbeelden van vragen die ze kunnen stellen. Hier volgen een aantal mogelijke vragen; kies de vragen die u het meest geschikt vindt. * Vind je (…) leuk of vind je (…) niet leuk? * Wil jij (…) ook? Of wil je (…) liever niet? * Vind je het goed als ik (…) doe? * Vind je (...) oké? * Vind je (...) prettig of wil je niet? * Ik wil met je (…). Wil jij dit ook? * Wil je liever stoppen of doorgaan? (…) 3 3 Maak expliciet of laat leerlingen expliciet maken wat ‘dit’ is: zoenen, strelen, seks, of iets anders.

RkJQdWJsaXNoZXIy OTE0NDk=