Je lijf je lief

pagina 7 van 75 Movisie * Handleiding Je Lijf, je Lief! * * * Dit lesprogramma kan worden ingezet als onderdeel van de aandacht die binnen de school wordt besteed aan seksuele vorming, seksualiteitsbeleving en seksueel grensoverschrijdend gedrag. Het les- programma heeft het meeste effect als het onderdeel is van een doorlopende leerlijn seksualiteit. Het advies is dan ook om Je Lijf, je Lief! in te zetten tijdens het eerste jaar (maar het kan eventueel ook in het tweede jaar gegeven worden). Het is een goede voorbereiding op Lang Leve de Liefde, dat idealiter in het tweede jaar gegeven wordt. Dat lesprogramma is geschikt voor jongeren tussen de 13 en 15 jaar oud en behandelt naast wensen en grenzen andere thema’s zoals veilig vrijen. Voor een echt structurele en integrale aanpak van seksuele gezondheid binnen de school, met aandacht voor signaleren, veili- ge omgeving, communicatie met ouders etc. kunt u samen met uw GGD de Gezonde School-aanpak inzetten. Eer Veel jongeren in Nederland kunnen hun eigen keuzes maken op het gebied van liefde, relaties en seksualiteit. Voor jongeren in families waar eer zeer belangrijk is, gaat dit veel minder op. Wanneer de eer geschonden wordt, bijvoorbeeld wanneer een meisje een relatie heeft buiten het huwelijk, kan dat leiden tot schadelijke situaties. Denk aan strenge controle, verstoting, mishandeling, achterlating of uithuwelijking. Het treft in de praktijk met name meisjes, maar jongens (die bijvoorbeeld homo- of biseksueel zijn) moeten ook niet vergeten worden. 2 Wanneer er leerlingen in de klas zijn voor wie dit mogelijk geldt: * Besteed dan extra aandacht aan geheimhouding. * Let erop dat leerlingen niet gevraagd wordt het achterste van hun tong te laten zien als het gaat om hun eigen seksuele gedrag of wensen en grenzen op dit gebied. Stimuleer wél dat deze jongeren, net als de andere leerlingen, daar zelf over nadenken. * Verdeel de groep in een jongens- en een meisjesgroep. Dit verkleint het risico dat jongens en meisjes over en weer iets te weten komen dat bij de familie terechtkomt. Homo- en biseksualiteit Een op de twaalf jongens en een op de acht meisjes voelt zich niet uitsluitend aangetrokken tot het andere geslacht. Een op de twintig jongeren heeft ooit seks gehad met iemand van hetzelfde geslacht. 3 Onder jongeren wordt homoseksualiteit echter beperkt geaccepteerd. Hoewel het omgaan met wensen en grenzen in deze seksuele contacten even belangrijk is als bij heteroseksuele contacten, zijn hier- van geen voorbeelden in dit programma opgenomen. De reden is dat de jongeren dan de lesstof over wensen en grenzen uit het oog kunnen verliezen. Hierdoor is dit programma mogelijk minder bruikbaar voor homo- en biseksuele jongeren. Mocht het in een klas wel goed gesteld zijn met de acceptatie (bijvoorbeeld doordat er gebruik is gemaakt van interventies gericht op verbetering van de acceptatie) is het advies om enkele voorbeelden aan te passen en te vertalen naar seksueel contact tussen jonge- ren van gelijk geslacht. Hierdoor zal het lesprogramma beter aansluiten bij lesbische, homoseksuele en biseksuele jongeren. 2 Zie verder www.huiselijkgeweld.nl/dossiers/eergerelateerdgeweld. 3 Graaf, de H., Kruijer, H., Acker, J. van & Meijer, S. (2012). Seks onder je 25e. Seksuele gezondheid van jongeren in Nederland anno 2012. Delft: uitgeverij Eburon.

RkJQdWJsaXNoZXIy OTE0NDk=