Je lijf je lief

pagina 8 van 75 Movisie * Handleiding Je Lijf, je Lief! * * * Inhoud lesprogramma Het lesprogramma bestaat uit vijf lessen waarin telkens een thema rondom seksualiteit, wensen en grenzen aan de orde komt. De thema’s zijn: eigen wensen herkennen en aangeven; eigen grenzen herkennen en aangeven; wensen en grenzen herkennen bij de ander; grenzen van de ander respecteren en groepsdruk. Opzet lesprogramma Het is belangrijk om de lessen en de thema’s die daarin aan de orde komen in de volgorde te behande- len zoals ze hier beschreven staan. De lessen zijn ontwikkeld voor lesuren van 50 minuten. Bij de ver- schillende werkvormen staat een tijdsindicatie. De duur van een les is echter afhankelijk van het niveau van de klas en de wijze waarop u de les wilt invullen. U kunt de werkvormen bijvoorbeeld ook verdelen over meer dan vijf lessen. Het is belangrijk dat u dan wel de kernopdrachten uitvoert. Per les wordt het kerndoel van de les beschreven en worden de materialen genoemd die nodig zijn voor die specifieke les. Ook wordt een korte samenvatting van de les gegeven en is er een beschrijving van de werkvormen van de les. Per werkvorm worden de subdoelen benoemd (opgesplitst in leerdoelen op het gebied van kennis, houding, sociale invloed en vaardigheden). In elke les wordt kort aandacht be- steed aan het creëren van veiligheid in de klas. Het is belangrijk om de zes veiligheidsafspraken aan het begin van elke les opnieuw te benoemen. Ook bevat elke les een aantal didactische aanwijzingen. De opbouw van de lessen is gebaseerd op praktijkervaringen en onderzoek over wat werkt bij deze doelgroep. Zo hebben we zoveel mogelijk afwisseling en dynamiek gecreëerd, ligt er veel nadruk op oefenen en geldt voor alle werkvormen: houd het kort en dynamisch. Voel u vrij om van een werkvorm een actieve werkvorm te maken. De combinatie van herhaling, het werken aan vaardigheden en het ge- bruik van pictogrammen werkt goed bij deze doelgroep. U kunt bijvoorbeeld de pictogrammen ophan- gen in de klas. Zo is er een blijvende reminder en is er meer kans dat het beklijft. Met symbolen wordt in de handleiding aangegeven wat van u verwacht wordt: 3 Een driehoekje geeft aan wat u moet doen. Dit symbool geeft aan dat u een letterlijke tekst kunt voorlezen aan de leerlingen.

RkJQdWJsaXNoZXIy OTE0NDk=