Movisies - maart 2019

professionals een constructief-kritische spiegel voor vanuit inwonerperspectief. De gedachte is: hoe beter toegangsprofessionals inspelen op behoeften van inwoners, des te beter het toegangsproces verloopt. Hierdoor is er mogelijk ook minder vraag naar onafhankelijke cliëntondersteuning als verbindende schakel.’ Teylingen Omdat Teylingen pas net is begonnen aan het koploperproject is het voor Danen lastig om de meerwaarde te bepalen. Maar de gemeente heeft wel verwachtingen. ‘Wij hopen vooral veel te leren van de andere koplopers, zowel van de nieuwe als de bestaande lichting. Bijvoorbeeld over het bouwen aan een netwerk waar we elkaar zowel formeel als informeel kunnen treffen.’ Teylingen ontwikkelt de visie vanuit co-creatie met maatschappelijke partners. Ook de uitvoering van de visie vindt vanuit de gedachte van gezamenlijk- heid plaats. ‘Op deze manier ontwikkelen we een breed gedragen product.’ Wat de ambities zijn Almere Naast professionele cliëntondersteuners van de organisatie MEE IJsseloevers werkt Almere met een pool van zo’n dertig erva- ringsdeskundigen. Prins: ‘Zij zijn bekend met veelvoorkomende vraagstukken van mensen met Wmo-ondersteuning, zoals mantelzorgen, ouder worden in de stad of leven met een lichamelijke beperking, autisme, een lichte verstandelijke beper- king, psychische problemen of niet-aange- boren hersenletsel. De komende tijd breiden we de pool uit met ervaringsdeskundigen met verschillende culturele achtergronden en met een geschiedenis van opvoed-, relatie- of armoedeproblemen. De inzet van de pool kan zich daarmee verbreden naar de werkterreinen jeugd, passend onderwijs, werk en inkomen, armoede- en schul- denbestrijding en de Wet langdurige zorg. Binnen alle werkterreinen is het de bedoe- ling om niet alleen cliënten te versterken, maar ook hun naasten: familie, vrienden en mantelzorgers. Hiervoor denken we aan eenvoudige e-learningmogelijkheden.’ Teylingen Ook Teylingen ziet een grote rol voor erva- ringsdeskundigen. De gemeente wil, samen met maatschappelijke partners, een netwerk van professionele, ervaringsdeskundige en vrijwillige onafhankelijke cliëntonder- steuners ontwikkelen. Danen: ‘Door een zo breed en toegankelijk mogelijk aanbod voor alle doelgroepen te creëren, zorgen we ervoor dat iedereen de ondersteuning krijgt waar hij of zij behoefte aan heeft. We be- steden extra aandacht aan de positionering van ervaringsdeskundigheid. Zo zoeken we samenwerking met de organisatie Lumen die veel ervaringsdeskundigheid in huis heeft op het gebied van ggz-problematiek. Voor deze groep is de stap naar professionele ondersteuning vaak te groot. Met ervarings- deskundigen hopen we deze stap kleiner te maken. Deze mensen spreken de taal van de cliënt, kennen hun leefwereld en staan daardoor dichtbij hen.’ Over de toekomst Almere Almere zet de komende periode flink in op het bekend maken van de mogelijkheden van onafhankelijke cliëntondersteuning. ‘We liepen hierin wat achter, maar gaan dit ombuigen door communicatie-uitingen te ontwikkelen en op allerlei momenten en plekken in de stad te vertellen over onafhankelijke clientondersteuning. We monitoren in hoeverre dit leidt tot een veel grotere vraag naar onafhankelijke cliënton- dersteuning en tot een betere wisselwerking tussen inwoners en professionals bij toegangsgesprekken.’ Over de toekomst van het koploperproject zegt Prins: ‘We verwachten dat er in alle koplopergemeenten veel nuttige inzichten ontstaan en hulp- en informatiemiddelen tot stand komen. Die zijn mogelijk ook goed elders te gebruiken, al dan niet met wat lokale aanpassingen. Ook vinden we het belangrijk om met andere gemeenten ant- woorden te blijven uitwisselen op vragen waar we tegenaanlopen.’ Nieuwe publicatie In de publicatie 'Het eerste jaar koplopers - Inzichten en aanbevelingen voor cliënton- dersteuning' staan de resultaten van één jaar koploperproject. De publicatie laat zien dat de veertien deelnemende gemeenten verschillen in aanpak. Verder wordt in de publicatie ingegaan op vraagstukken die tijdens het project bij de gemeenten opkwa- men. Ook lichten we diverse aspecten van cliëntondersteuning toe en delen we projectresultaten. Aanbevelingen voor gemeenten • Ontwikkel cliëntondersteuning binnen jouw gemeente op een lerende manier, samen met belanghebbenden. • Werk met elkaar aan een visie. • Zorg voor een aansluitende inrichting. • Zorg dat cliëntondersteuners hier qua taak en achtergrond op aansluiten. • Zorg voor kwaliteitsbeleid en reflecteer op het resultaat. Meer informatie: movisie.nl/ cliëntondersteuning. Anne-Marie van Bergen (A.vanbergen@movisie.nl of 06-55440655) Het koplopersproject Cliëntonder- steuning is een initiatief van gemeentekoepel VNG, in samen- werking met Ieder(in) en de Koepel adviesraden sociaal domein. Het project ontvangt financiering van het ministerie van VWS en wordt in de uitvoering ondersteund door Movisie. Koploperproject: 28 gemeenten Binnen het koploperproject Cliënton- dersteuning gaan gemeenten aan de slag met het verbeteren van het aanbod en de kwaliteit van cliënton- dersteuning. Cliëntondersteuning helpt inwoners passende zorg en voorzie- ningen te regelen. Tot nu toe hebben 28 gemeenten zich aan het project gecommitteerd. Vanaf de start in 2017 namen veertien gemeenten deel en in november 2018 startte de tweede lichting van veertien gemeenten. Zij vervullen een ambassadeursfunctie om cliëntondersteuning ook bij andere gemeenten in hun regio hoger op de agenda te krijgen. Movisie heeft een jaar lang met de eerste veertien gemeenten meegelopen en verschil- lende inzichten opgedaan die nu zijn gebundeld. Ervaringsdeskundigen houden professionals een constructief- kritische spiegel voor vanuit inwonersperspectief 28

RkJQdWJsaXNoZXIy OTE0NDk=