Sociaal & ondernemend 2016

Sociaal Ondernemen in Den Haag 4 Column Elisa van Dam: Een innovatieve samenwerking met een gemeente, het kan! 6 Interview Kantelprofessor Jan Rotmans: Beweeg mee, anders red je het niet 11 Samenwerkingsplatforms als motor voor sociale innovatie 14 Recensie Sociaal ondernemerschap in de participatiesamenleving 17 Boekentips 19 De kracht van de antropoloog binnen een sociale onderneming 28 3 Het klinkt misschien een beetje vreemd, maar ik wil je toch even waarschuwen voor je in deze tweede editie van het E-Magazine Sociaal en Ondernemend duikt. We vragen namelijk wat meer van je dan je wellicht op basis van het eerste magazine had verwacht. Met langere artikelen vragen we meer tijd en meer concentratie om de waarde van dit magazine te ervaren en je te laten meevoe- ren in alle verhalen, interviews en columns. Maar dan heb je ook wat. Dat beloof ik. Lees bijvoorbeeld over wie de ‘handelaar in hoop’ wordt genoemd, hoe je als steunpunt mantelzorg transfor- meert tot ondernemend expertisecentrum of wat de 'start up in residence' voor sociaal ondernemers betekent. Veel verhalen in deze editie komen voort uit inspirerende ont- moetingen met gedreven bewoners, kantelende ambtenaren, ambitieuze sociaal ondernemers en sociale professionals met lef. Persoonlijke ontmoetingen die ik zelf had of die collega’s, part- ners, klanten en anderen aandroegen. Uit al die contacten werd duidelijk dat samen waarde creëren veel energie oplevert en tot geweldige initiatieven leidt, zoals Coöperatief Eigenwijzer of de Leeszaal in Rotterdam-West. Tegelijk leerden we dat er ook nog wel een aantal drempels te nemen zijn om alle inspanningen tot de gedroomde effecten te laten leiden. Ambtenaren spelen daar- bij geen onbelangrijke rol. Ze willen vaak wel is mijn overtuiging en dat lees je terug in het verhaal over gemeente Den Haag. Dat ze soms nog meer kunnen doen, lees je net zo goed. We hebben in het magazine alvast een aantal tips op een rij gezet. Een brandende vraag die we de afgelopen maanden steeds hoor- den, is hoe je al die opkomende maatschappelijke initiatieven en sociale ondernemingen nu waardeert? Welke waarde leveren ze nu echt op en voor wie? En hoe maak je dat inzichtelijk? Reden genoeg om een aantal methoden op een rij te zetten die daar- bij kunnen helpen. Ook zijn we trots op een lang interview met actie-professor Jan Rotmans die ons meeneemt in zijn visie op de kantelende samenleving. Tot slot wil ik jullie vooral oproepen om te reageren op het magazine via sociaalondernemend@movisie.nl of @Movisie. Welke waarde hebben we voor jou gecreëerd? Daan de Bruijn, adviseur innovatie van participatie en betrokkenheid bij Movisie Samen waarde creëren UD * INHOUD * INHOUD REDACTIONEEL � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � �

RkJQdWJsaXNoZXIy OTE0NDk=