Vinden en binden jonge vrijwilligers

tools - 15 december 2008

Vrijwilligersorganisaties willen graag nieuwe, jonge vrijwilligers bereiken en betrekken. Maar waar haal je die vandaan in een tijd waarin jongeren een dag wel twee keer kunnen vullen met hun bezigheden? CNV Jongeren heeft zich gestort op dit vraagstuk. Voor het project iVolunteer heeft een aantal jongeren marketingplannen geschreven en wervingsacties uitgevoerd voor tien organisaties in Den Haag en Rotterdam.

Uit eerdere projecten van CNV Jongeren is gebleken dat het cruciaal is om bij het werven van jongeren over een aantal dingen goed na te denken. Bijvoorbeeld over wat het beste aansluit bij de organisatie. Hierbij kijk je naar de omgeving, de doelgroep, de behoeften van de jongeren die je in huis wilt halen en de grootte van de markt. Kortom, het is slim om marketing toe te passen. De aan iVolunteer deelnemende organisaties ontwikkelden een marketingplan.

Per organisatie heeft een duo jongeren een plan gemaakt en uitgevoerd. Het duo bestond uit een jongere die was verbonden aan de organisatie als vrijwilliger (of stagiaire) en iemand die affiniteit heeft met marketing. Deze samenstelling zorgde voor een goede optelsom van kennis van de organisatie en marketing. Na het volgen van een marketingcursus, hebben zij onderzocht welke acties kunnen leiden tot meer vrijwilligers. Deze acties hebben zij uitgevoerd en voor de meeste organisaties betekende dit een verhoging van hun vrijwilligersbestand.

In het boekje “iVolunteer. Marketing om jonge vrijwilligers te vinden en binden”presenteren MOVISIE en CNV Jongeren de ervaringen van het project iVolunteer. Er wordt beschreven wat marketing betekent voor het werven van vrijwilligers. Hoe wordt een marketingplan opgesteld en hoe wordt vervolgens de vertaalslag naar een actieplan gemaakt?

Ontwikkelaar

MOVISIE

CNV jongeren

Contact

Inge van Steekelenburg, MOVISIE

DownloadsTypeGrootte
iVolunteer pdf1.34 MB