Artikel Werkzame elementen bij... het ondersteunen van zelfregie Meer zelfregie en eigen kracht van burgers, dat is het motto van nu. De opdracht voor welzijn en zorg is dan ook om mensen zó te...
Artikel Netwerken doe je zelf Wat is mijn netwerk? Ik heb daar wel een idee over, maar heb dat nooit op papier gezet. Mijn partner heeft er vast ook een idee...
Artikel QueZ laat je stilstaan bij wat je cliënt wil, niet wat jij wilt Zelfregie betekent dat cliënten zelf aan het stuur zitten, ook als ze afhankelijk zijn van ondersteuning. MOVISIE ontwikkelde QueZ, een instrument dat professionals en vrijwilligers helpt...
Artikel Beroepscompetentieprofiel voor Ervaringsdeskundigen in de GGZ Het beroepscompetentieprofiel Ervaringsdeskundigheid GGZ is ontwikkeld om te zorgen voor meer duidelijkheid en eenduidigheid omtrent de inzet en het opleiden van ervaringsdeskundigen binnen de GGZ. Op...
Artikel Netwerkgericht werken in de praktijk Cliënten/bewoners moeten meer hun eigen netwerk inzetten op het moment dat ze een hulp- of ondersteuningsvraag hebben. Dat is de mores die geldt vanuit Welzijn Nieuwe...
Artikel Betere samenwerking binnen sociale wijkteams door werken vanuit zelfregie Professionals in zorg en welzijn staan voor de uitdaging om meer te werken vanuit de zelfregie van mensen in samenspraak met het eigen netwerk. Een extra...
Artikel Aandacht voor zelfhulp. Niet meer dan logisch Zelfhulp is een breed begrip, waarbij herstel centraal staat. ‘Iedereen doet toch aan zelfhulp?’, is een gedachte die vaak leeft. Ja en nee.
Artikel Kwetsbare mensen en hun fragiele netwerk De overheid trekt zich terug om meer over te laten aan de informele zorg en ondersteuning, met eigen kracht en samenredzaamheid als motto. Movisie vroeg aan...
Artikel Geef ervaringsdeskundigen een stem in de jeugdhulp Begin dit jaar werd ik gebeld door een medewerker van Bureau Jeugdzorg. De laatste keer dat ik van ze hoorde, was toen ik aan het einde...
Artikel Van start met zelfregie Eigen regie, je hoort het overal. Maar wat wordt er precies mee bedoeld en wat betekent het voor u als cliënt, professional of organisatie? Een overzicht...