Movisies 2 - juni 2020

want zij voldoen niet aan de Nederlandse en Europese privacyrichtlijnen. De handel in persoonsgegevens is hun verdienmodel. Gelukkig zijn er in Europa en Nederland alternatieve platformen om contact met cliënten te onderhouden. Zo heb je voor de hulpverleningssetting Jouwomgeving.nl, dat helemaal is ingericht op contact met je cliënt en de eigen regie van je cliënt. Voor bewonersparticipatie kun je naar Hoppler kijken, een platform uit België, dat in Nederland mondjesmaat wordt ingezet. Of naar Mijnbuurtje.nl, dat al langer actief is in ons land. Een ander voorbeeld is de tablet voor senioren, de Compaan, met software die helemaal is afgestemd op ouderen. Je kunt nieuws volgen, de agenda bekijken en heel makkelijk bellen met je hulpverlener in de wijk of met je vrienden, kennissen en familie. De tablet is wat groter en goed vast te pakken, fijn voor senioren. Deze tablet wordt door meerdere welzijnsorganisaties succesvol ingezet.’ Dus Facebook en WhatsApp beter niet gebruiken? ‘Klopt, zeker het gaat om zaken als coaching en hulpverlening, als je met cliënten de diepte ingaat. Als je ze toch gebruikt, doe dat dan alleen voor de toegang tot de hulp en ondersteuning: voor het eerste contact, het herinneren aan afspraken, et cetera. Je kunt je doelgroep denk ik goed uitleggen waarom deze platformen niet geschikt zijn voor inhoudelijke ondersteuning. Je bent immers verantwoordelijk om goed en zorgvuldig met hun data om te gaan. Bij bepaalde doelgroepen is het gebruik van Facebook en WhatsApp misschien onontkoombaar, omdat het inzetten van andere platformen te ingewikkeld is. Ik denk bijvoorbeeld aan jongvolwassen mensen met een licht ver- standelijke beperking die wel met Facebook uit de voeten kunnen. De prijs is wel dat je Facebook inzicht geeft in de relatie die je als hulpverlener met je cliënten hebt. Voorzich- tigheid is dus geboden.’ Hoe trekken we sociaal professionals over de streep? ‘De huidige crisis helpt daarbij. Van belang is dat sociaal professionals goede informatie krijgen over digitale mogelijkheden en dat ze digitale vaardigheden kunnen opdoen en trainen. Er zijn altijd mensen in organisaties die er feeling mee hebben. Ik zou zeggen: geef deze voorlopers tijd en gelegenheid om ermee te experimenteren en hun inzichten in de organisatie in te brengen. Verder spelen opleidingen in dit proces een belang- rijke rol. Bij veel hogescholen zie je gelukkig dat er binnen zorg en welzijn aandacht aan sociale technologie wordt besteed. Laten we ook beseffen dat sociaal professionals zijn aangewezen als vitaal beroep. Juist in deze moeilijke periode moeten we ons belangrij- ke werk blijven doen. En dankzij de online mogelijkheden kán dat ook. Laatst zag ik de infographic over alternatieve dagbeste- ding tijdens de coronacrisis op de website van Movisie. Hij toonde elf alternatieven, waarvan zes op afstand en vier digitaal. De laatst vier waren real life interventies. Kortom: ook in deze moeilijke tijd hebben we als sociaal professionals volop mogelijk- heden om onze belangrijke rol te spelen.’ Wat doe je met mensen die niet over digitale vaardigheden beschikken? ‘Dat is een belangrijk maatschappelijk probleem. Dit raakt vooral de echt oudere mensen van 70-plus en 80-plus, de zwaar- der gehandicapten, jonge kinderen en de mensen die laaggeletterd zijn of met een slecht ontwikkelde taalvaardigheid. Deze groepen kun je online niet makkelijk onder- steunen. Zij hebben altijd de hulp nodig van een ander: een naaste of een digivaardige professional. Willen we iedereen meekrijgen in de samenleving, dan moeten we alles op alles zetten om deze digitale kloof te dichten. Hopelijk wakkert de coronacrisis dat besef aan en komt dit probleem hoog op de maatschappelijke agenda.’ Wie is Hans Versteegh? Hans Versteegh is adviseur, trainer en publicist over de digitale transitie en social media in het sociaal domein. Hij heeft meer dan 25 jaar ervaring als sociaal werker en opbouwwerker. Sinds 2011 geeft hij lezingen, work- shops en trainingen. Veersteegh publiceerde in 2019 Digivaardig sociaal werk. Handboek voor de digitale transitie (2019, BSvL). De hele wereld, behalve het sociaal domein, heeft de digitale omslag gemaakt 33

RkJQdWJsaXNoZXIy OTE0NDk=