Movisies 3 - november 2021

Hoe is jullie samenwerking tot stand gekomen? Tom van der Hout: ‘We zitten met elkaar in een keten. Veilig Thuis werkt met allerlei partners aan duurzame veiligheid. De samen- werking met de ouderen maatschappelijk werkers in het wijkteam vinden wij cruciaal.’ Karen van Doorn: ‘We werken sowieso samen vanwege wet- en regelgeving vanuit de meldcode. Veilig Thuis komt hier af en toe vertellen over nieuwe ontwikkelingen. En we ontmoeten elkaar op het jaarlijkse congres over ouderenmishandeling. Verder hebben wij een aandachtfunctionaris ouderenmishandeling. We weten elkaar goed te vinden.’ Veilig Thuis & het ouderen maatschappelijk werk over… Door: Judith Snel Samenwerken bij ontspoorde mantelzorg Ontspoorde mantelzorg bij ouderen ontstaat als de mantelzorg uit balans raakt. Zo ontaardt goede zorg in schadelijke zorg. Zowel mantelzorgers als ouderen hebben dan hulp nodig. Een gesprek met twee experts over hun samenwerking. Hoe werken jullie samen bij ontspoorde mantelzorg? Tom van der Hout: ‘Professionals moeten altijd de meldcode volgen bij een vermoeden van huiselijk geweld of kindermishandeling. Onderdeel van de meldcode is advies inwin- nen bij Veilig Thuis. Samen ontrafel je dan zo’n casus en kijken we naar feitelijkheden. We doorlopen de stappen van de meldcode. Veilig Thuis geeft aanwijzingen en tips mee voor het gesprek met de cliënt. Soms lukt het om met behulp van de professional afspraken te maken over de veiligheid van een oudere. Het begint dus met advies. We stimuleren dan ook vroegtijdig overleg met ons. Indien nodig maken we een vervolgafspraak met de professional over hoe het gesprek met de cliënt verlopen is. En dan wegen we opnieuw af of melding nodig is. Onze nauwe samenwerking maakt dat de ouderen maatschappelijk werkers rechtstreeks contact opnemen met mijn collega of met mij.’ Karen van Doorn: ‘Vanuit mijn rol adviseer ik altijd even te overleggen met Veilig Thuis. Ook al heb je geen concreet bewijs, maar alleen een vermoeden of een onderbuikge- voel van ouderenmishandeling of ont- spoorde mantelzorg. Veilig Thuis kan advies geven over hoe je bepaalde situaties aan kan pakken. Dat werkt goed in de praktijk.’ Wie heeft de regie? Tom van der Hout: ‘Als er sprake is van een melding dan beoordeelt Veilig Thuis de casus. Vervolgens is er een aantal manieren om het wijkteam te betrekken. Het kan zijn dat we, in overleg met het wijkteam, de casus aan hen overdragen. Maar het kan ook zijn dat we een interventie plegen. Dan ligt de procesregie bij Veilig Thuis en trekken we samen op om voor duurzame veiligheid te zorgen. Veilig Thuis stelt met direct betrokkenen en hulpverlening veiligheidsvoorwaarden op die moeten leiden tot duurzame veiligheid. Veilig Thuis monitort ze ook. Hulpverlening maakt met de direct betrokkenen afspraken om tot naleving van de veiligheidsvoorwaarden te komen. Veilig Thuis denkt hierin uiteraard mee.’ Karen van Doorn: ‘We hebben korte lijnen met elkaar. Wij ervaren dat Veilig Thuis laagdrempelig bereikbaar is voor onze professionals. Ik denk dat dat een voorwaarde is voor een goede samenwerking. En dat je ook anoniem kan overleggen, zonder de gegevens van de cliënt te delen. Dat je niet per se alle informatie al hoeft te overleggen. Dat is fijn als je als professional in een ingewikkelde situatie zit waarbij verschillende partijen en belangen meespelen.’ Samenwerkingstips 1 Spreek verwachtingen naar elkaar uit. Ga met elkaar in gesprek daarover. 2 Maak afspraken waar je elkaar op kan aanspreken. 3 Zoek elkaar op, ook als het niet lekker loopt. Laat je gezicht af en toe zien. 32

RkJQdWJsaXNoZXIy OTE0NDk=