Movisies 2 - juni 2022

14 Interview met Herman de Mönnink, over verlieskunde en de rol van sociaal werkers. ‘Velen zeggen: eigenlijk doe ik maar wat.’ Professionele moed en lef zijn nodig bij signaleren en handelen bij huiselijk geweld en kindermishandeling. In gesprek met Veilig Thuis. Institutioneel racisme bij de overheid. Amma Asante over de Belastingdienst, de racisme-definitie van de staatssecretaris en meer. Tim ’S Jongers verzorgde de Participatielezing over ervaringskennis. ‘Tijd van vragen stellen ligt achter ons. Tijd om gewoon te doen.’ Hilde Bakker strijdt al veertig jaar tegen grensoverschrijdend gedrag. ‘De beweging bij nieuwe generaties doet mijn feministische, actiegerichte hart goed.’ Wat is nodig om agressie en ongewenst gedrag tegenover sociaal professionals te stoppen, en wat gebeurt er nu al? 4 12 20 40 In dit nummer kort nieuws Redactioneel GEMEENTEN 7 Grensoverschrijdend gedrag in de sport. Hoe te herkennen en aan te pakken? 24 Wat werkt bij het versterken van weerbaarheid van jongeren 26 Maja Rocˇ ak en Mariël van Pelt over het lectoraat Sociale Veerkracht 30 Stappen om te komen tot een inclusieve arbeidsmarkt 34 Beleid voor mensen met chronische beperking. Wat is er nodig? 18 Hulp aan alle betrokkenen In de afgelopen tijd kwam (seksueel) grensoverschrijdend gedrag vaker in het nieuws dan ooit tevoren. De MeToo-beweging legde bloot hoe omvangrijk het probleem wereldwijd was. En in Nederland leidden het grensoverschrijdend gedrag bij The Voice, de uitlatingen van Johan Derksen en het recent in de publiciteit gekomen gedrag van Marc Overmars bij Ajax tot grote publieke verontwaardiging. Decennia lang werkte Movisie samen met partnerorganisaties aan het taaie vraagstuk van huiselijk geweld en (seksueel) grensoverschrijdend gedrag in onze samenleving. Hilde Bakker en Wendela Wentzel zijn voorbeelden van die werkers van het eerste uur. Zij zetten zich met hun team tot de dag van vandaag vol passie in om duurzame verandering tot stand te brengen. Het levert enorm veel kennis op en ook instrumenten waarmee problemen concreet aangepakt worden. Maar tot voor kort leek de tijd niet rijp om hier op grote schaal mee aan de slag te gaan. Nu zie ik een hoopvolle beweging ontstaan, met nieuwe activistische groepen en met slachtoffers die zich durven uitspreken. Zij krijgen het probleem hoger op de agenda en met de aanstelling van Mariëtte Hamer als onafhankelijk regeringscommissaris seksueel grensoverschrijdend gedrag en aanpak seksueel geweld zal het voorlopig ook niet meer van de agenda verdwijnen. In deze Movisies belichten we de verschillende aspecten van wat werkt bij de aanpak van (seksueel) grensoverschrijdend gedrag. ‘Normen stellen, signalen herkennen, weten wat wel en niet normaal gedrag is en daar beleid op ontwikkelen is belangrijk’, zeggen Amma Asante en Wendela Wentzel. Vanuit jarenlang zorgvuldig opgebouwde kennis weten zij dat een normstellend kader ook hulpverleners, werkgevers én omstanders kan helpen om in de praktijk te beoordelen wanneer gedrag grensoverschrijdend wordt. En er is ook iets aan te doen! Volgens Hilde Bakker is preventie het codewoord. En als het misgaat, is het belangrijk dat er een liefdevol netwerk is om de betrokkenen te ondersteunen. Haar rustige en verzoenende toon - ondanks veertig jaar activisme - raakt me. Het gaat over hulp aan alle betrokkenen, niet alleen aan de slachtoffers, ook aan de plegers. Janny Bakker-Klein, bestuurder Movisie DE PROFESSIONAL 10 Hulpmiddel om signalen van huiselijk geweld en kindermishandeling concreet te maken 11 Ondersteuning voor omstanders bij geweld op straat 28 Movisie interviewde sociaal werkers over hun vak. Dit zijn de lessen 36 Hoe kan het sociaal werk haar rol pakken in de klimaatcrisis? Veel artikelen in dit nummer staan in het teken van het thema grensoverschrijdend gedrag. Bij die artikelen staat dit symbool: E-learning: seksualiteit en intimiteit bij jongeren Movisie ontwikkelde voor sociaal professionals en onderwijsprofessionals een online training om met jongeren in gesprek te gaan over wensen en grenzen bij seksualiteit en intimiteit. Inclusief zes seksregels. Seksualiteit is een essentieel onderdeel van de gezonde ontwikkeling van kinderen en jongeren. Volwassenen spelen een cruciale rol in de begeleiding van hun seksuele ontwikkeling. Eerder onderzoek laat zien dat goede seksuele voorlichting ertoe kan leiden dat kinderen later aan seksuele activiteiten beginnen, vaker anticonceptie en condooms gebruiken, minder risico lopen op seksueel overdraagbare aandoeningen en minder seksuele partners hebben. Maar minstens zo belangrijk is het om jongeren te leren hoe je je wensen en grenzen bespreekt en die van andere kunt respecteren. Ook respect voor elkaars geaardheid en gender zijn actuele thema’s die bijdragen aan een veilige omgeving. Training Hoe leer je jongeren respectvol omgaan met elkaar als het gaat om seksueel gedrag? Wat is experimenteren en wanneer is het schadelijk voor henzelf of iemand anders? En hoe voorkom je seksueel grensoverschrijdend gedrag? Daarover ontwikkelde Movisie een online training die uitgaat van jongeren zelf. De e-learning geeft handvatten om met jongeren in gesprek te gaan over wensen en grenzen bij seksualiteit en intimiteit. Zo kom je bijvoorbeeld alles te weten over de zes seksregels, reflecteer je op je eigen achtergrond en oefen je met voorbeelden uit de praktijk. De e-learning is ontwikkeld voor sociaal professionals en onderwijsprofessionals, duurt 45 tot 60 minuten en is gratis te volgen. Kijk op movisie.nl/ik-ben-van-mij. Stappenplan over antidiscriminatie in primair onderwijs ‘‘Witte’ kleuters spelen minder snel met kinderen met een donkere huidskleur of van een andere afkomst. Dat blijkt uit onderzoek’, zegt onderzoeker Hanneke Felten van Kennisplatform Inclusief Samenleven (KIS). Daarom is antidiscriminatie een onderwerp dat vanaf groep 1 aan de beurt moet komen. KIS komt met een stappenplan. Het stappenplan is ontwikkeld op basis van bijna tweehonderd wetenschappelijke studies. Daaruit zijn werkzame elementen en inzichten gehaald over wat juist niet werkt bij het aanpakken van vooroordelen, stereotypering en discriminatie in het basisonderwijs. Het afwijzen van discriminatie en het bevorderen van verdraagzaamheid, begrip en respect voor elkaar zijn belangrijke onderdelen voor goed burgerschapsonderwijs. Hoe kun je als school dit thema meer expliciet vormgeven? De nieuwe antidiscriminatie-tool van KIS en School & Veiligheid helpt scholen stapsgewijs om antidiscriminatie in te bedden. Lees meer op kis.nl/stappenplan-onderwijs. 2 3

RkJQdWJsaXNoZXIy OTE0NDk=