Movisies 1 - februari 2018

35 Waarom een integrale aanpak? ‘Ik werk bij de gemeente dus ik mag het zeggen: de gemeente kan een veelkoppig monster zijn, een monster dat met verschillende monden spreekt. Niet alle takken van sport spreken dezelfde taal. Dat is één van de redenen waarom we Movisie gevraagd hebben om ons te helpen met een integrale aanpak. Zodat de werelden van werk & inkomen en zorg & ondersteuning dichter bij elkaar komen.’ Wat hebben jullie in het traject gedaan? ‘We hebben eerst onderzocht wat we verstaan onder integraal werken. Wat zijn voor ons de belangrijkste uitgangspunten? Ver- volgens gaat het om de vraag: hoe vertaal je die naar de praktijk? Ik zal een voorbeeld geven. We roepen bij de gemeente dat de inwoner centraal moet staan. Dat is een uitgangspunt. Maar wat betekent dat voor integraal werken in de praktijk? Waaruit blijkt dat we integraal werken?’ Wat is voor jou integraal werken? ‘Dat je niet alleen je eigen stukje oppakt, maar je medeverantwoor- delijk voelt voor het geheel. Dat je bereid bent om over de grens te kijken als dat nodig is. Dat je geen blinde vlek hebt voor de terrei- nen van je collega’s. Kortom, niet alleen met je eigen ding bezig zijn maar het in samenhang bezien en dan ook samen oppakken. Met daarbij een hoofdrol voor de cliënt zelf.’ Wat heb je geleerd in dit traject? ‘Dat we een cliënt soms verstikken. We deden een rollenspel over een casus uit onze gemeente. Een medewerker speelde de cliënt, de anderen stonden er omheen. Een voogd, een maatschappelijk werker, een medewerker van de gemeente, noem maar op. We zagen het meteen: hier zijn wel héél veel mensen bezig met een cliënt. Iedereen doet z’n stinkende best, maar beseft niet dat de cliënt een uur later met een andere hulpverlener hetzelfde gesprek voert. Een cliënt krijgt nauwelijks de kans om zelf de regie te pakken. We zijn zoveel bezig met elkaar dat we vergeten om te kijken naar wat de cliënt zelf kan.’ Wat gaat Apeldoorn veranderen? ‘Participatie - of beter gezegd meedoen - blijkt een oplossing voor veel problemen. We gaan dit daarom vanzelfsprekender inzetten. Een pilot in onze gemeente heeft verrassende resultaten opgele- verd. Bedenk dat onze sociale wijkteams zich richten op gezinnen met meervoudige problemen. We hadden verwacht dat we deze cliënten niet gemakkelijk zouden kunnen activeren. Wat blijkt? De helft van de cliënten die nog niet actief waren, hebben een stap vooruit gezet. Een derde is aan het werk gegaan en twee derde is onbetaald actief geworden. Dit is gelukt omdat we het integraal hebben aangepakt.’ Belangrijkste leermoment? ‘Er is een cliënt met een gezin met veel problemen. Als gemeente voerden we met haar een gesprek over dagbesteding. Dat wil ik wel, zei die mevrouw. Maar kijk eens naar mijn agenda. Het bleek dat ze bijna elke dag een afspraak had met een hulpverlener. Met de beste bedoelingen hebben we de agenda van die mevrouw hele- maal volgepland. Daarom gaan we meer werken met één persoon die de regie heeft.’ Meer informatie: Marjet van Houten (m.vanhouten@movisie.nl of 06 55 44 09 79) en Hilde van Xanten (h.vanxanten@movisie.nl of 06 55 44 06 15). Ontwikkeltraject Integraal werken in de wijk Movisie heeft met samenwerkingspartners in het programma ‘Integraal werken in de wijk’ in 2017 vijf gemeenten begeleid bij het ontwikkelen van integraal werken in de wijk. Het traject bestond uit drie onderdelen: 1. Kennisatelier om inzicht te krijgen in de vraagstukken van de gemeente. Eén vraagstuk wordt geselecteerd. 2. Vervolgsessie met alle betrokkenen binnen de gemeente. Hier komen afspraken uit om verandering rondom het vraagstuk te realiseren. 3. Slotsessie met alle deelnemende gemeenten om van elkaar te leren. Integraalwerkenindewijk.nl Gemeente Apeldoorn Serge Delfos: ‘Soms is de gemeente een veelkoppig monster’

RkJQdWJsaXNoZXIy OTE0NDk=