Je lijf je lief

pagina 5 van 75 Movisie * Handleiding Je Lijf, je Lief! * * * Vooraf: Lesprogramma voor het praktijkonderwijs over wensen en grenzen in relaties en seks Introductie In het praktijkonderwijs is behoefte aan een methodiek waarin aandacht besteed wordt aan seksu- eel grensoverschrijdend gedrag bij (moeilijk lerende) jongeren. Uit onderzoek blijkt dat deze jongeren relatief vaak seksueel grensoverschrijdend gedrag vertonen en er het slachtoffer van worden. Docenten melden dat ze zich regelmatig zorgen maken over de manier waarop leerlingen met elkaar omgaan. Ze geven hierbij aan dat leerlingen grenzen vaak niet herkennen, noch bij zichzelf en noch bij anderen. Het gevolg is dat jongeren regelmatig over hun eigen grenzen gaan en over die van anderen (met vaak negatieve gevolgen). Grenzen stellen in seksualiteit is een belangrijk thema bij leerlingen in het praktijkonderwijs. Zowel uit gesprekken met docenten als met leerlingen zelf komt naar voren dat jongeren hier nadrukkelijk mee bezig zijn maar hier niet altijd de juiste keuzes in maken. Jongeren aan het woord Angèle (meisje, 15 jaar): “Jongens hebben in seks geen grenzen. Niet de jongens die ik ken.” Hacer (meisje, 15 jaar): “Het is moeilijk om nee te zeggen.” Pedro (jongen, 16 jaar): “Als een meisje iets niet wil, dan stop ik meteen. Ik denk dan dat meiden ook verkracht worden. Ik voel me dan ook een beetje als zo’n persoon. Dat wil ik niet, daar heb ik een hekel aan.” Uit gesprekken met leerlingen in het Amsterdamse praktijkonderwijs komt naar voren dat het voor jongeren erg moeilijk is om erachter te komen wat nu wel en niet kan. Vaak kunnen ze met vragen niet bij hun ouders terecht en contacten met leeftijdgenoten spelen zich vaak af in de sfeer van ‘stoerdoenerij’. Jongeren gaan op zoek naar voorbeelden van hoe zij zich zouden kunnen gedragen, bijvoorbeeld op het internet. Daar vin- den ze gedragsmodellen in onder andere seksualiserende beelden, waaronder pornografie. Dit zoekgedrag gebeurt vaak stiekem. Daardoor kunnen jongeren niet bij anderen toetsen of wat ze zien wel overeenkomt

RkJQdWJsaXNoZXIy OTE0NDk=