Je lijf je lief

pagina 6 van 75 Movisie * Handleiding Je Lijf, je Lief! * * * met de werkelijkheid. Bovendien nemen moeilijk lerende jongeren de dingen vaak letterlijk, kunnen ze min- der goed relativeren, zien ze de nuances minder en nemen ze vaak voor waar aan wat ze zien. Lesprogramma Je Lijf, je Lief! Er bestaat weinig lesmateriaal voor het praktijkonderwijs dat ingaat op het voorkomen van seksueel grens- overschrijdend gedrag. Daarom is dit lesprogramma ontwikkeld. U als docent kunt het gebruiken als aanzet om met jongeren te praten over seksualiteit en hun eigen grenzen. Een belangrijk uitgangspunt bij de ont- wikkeling van dit programma is dat seks ook leuk kan zijn. Een positieve insteek, die seksualiteit niet proble- matiseert maar de prettige kanten ervan benadrukt. Met daarbij aandacht voor de eigen wensen, gevoelens en verlangens. Dit sluit aan bij de gedachte dat het leren herkennen en aangeven/verwoorden van eigen wensen, gevoelens en verlangens factoren zijn die helpen seksueel overschrijdend gedrag te voorkomen. Doelstelling Je Lijf, Je Lief! beoogt relationeel en seksueel gezond gedrag te bevorderen bij leerlingen in het praktijk- onderwijs. Het lesprogramma richt zich op de omgangsvormen van de leerlingen, het duidelijk aange- ven van eigen wensen en grenzen, het respecteren van wensen en grenzen van anderen en het omgaan met groepsdruk. Voor wie is het lesprogramma bedoeld? Het lesprogramma is bedoeld voor eerste- en tweedejaarsleerlingen uit het praktijkonderwijs. Reikwijdte van het lesprogramma Het lesprogramma biedt geen alomvattende oplossing voor het probleem van seksueel grensoverschrij- dend gedrag bij jongeren, daarvoor is de problematiek te complex en spelen er te veel factoren een rol die vanuit het onderwijs moeilijk of niet te beïnvloeden zijn. Het lesprogramma biedt wel de mogelijk- heid om op een open manier over wensen, grenzen en seksualiteit van gedachten te wisselen. Daar- naast zet het in op het actief oefenen met wensen en grenzen in een klassensituatie. Op deze manier draagt Je Lijf, Je Lief! bij aan de seksuele weerbaarheid van jongens en meiden. Je Lijf, je Lief! is gericht op gemengde groepen jongeren: jongens en meiden met verschillende culturele en religieuze achtergronden. Dit is vooral vanuit praktische overwegingen: voor docenten is het in de praktijk vaak niet mogelijk om jongens en meiden in aparte groepen te begeleiden. Dat kan een valkuil zijn (bijvoorbeeld dat jongens de meiden ‘overschreeuwen’) maar biedt ook voordelen: veel van de problemen op het gebied van seksualiteit en grenzen ontstaan doordat jongens en meiden er niet met elkaar over communiceren. Uit onderzoek blijkt dat communicatie een belangrijke beschermende factor is bij het voorkomen van seksueel grensoverschrijdend gedrag. Denk daarbij aan het met elkaar kunnen praten over wat wel en niet gewenst is, dit duidelijk kunnen maken en het onderhandelen met elkaar. 1 1 Janssens, K., Schakenraad, W., Lammers, M., Brants, L. (2009). Seks: waar ligt de grens? Jongeren en docenten uit het Am- sterdamse praktijkonderwijs aan het woord . Utrecht: Movisie.

RkJQdWJsaXNoZXIy OTE0NDk=