Je lijf je lief

pagina 9 van 75 Movisie * Handleiding Je Lijf, je Lief! * * * Werken met pictogrammen Om leerlingen (1) bewust te maken van hun eigen wensen en grenzen en deze aan te kunnen geven en (2) de wensen en grenzen van de ander te herkennen, deze te checken en te respecteren, wordt in de lessen gewerkt met de pictogrammen: ‘Time-out – Check – Kies’. De stappen bij de pictogrammen zijn als volgt: * Time-out en Check bij jezelf: wil ik dit? * Checken bij de ander 1: lichaamstaal en gezichtsuitdrukking * Checken bij de ander 2: vragen * Kies op basis van de check bij jezelf en de check bij de ander: –– Optie 1: ‘ Doen ’: Hebben jullie allebei een ja-gevoel: Doen! –– Optie 2: ‘ Stop ’: Heeft een van beiden of allebei een nee-gevoel: Stop dan. –– Optie 3: ‘ Bij twijfel: stop ’: Heeft een van beiden of hebben jullie allebei een twijfel-gevoel: Stop dan ook. Je stopt omdat je anders spijt kunt krijgen. Denk er eerst nog eens goed over na. Leerlingen oefenen met deze stappen en pictogrammen in verschillende lessen. Gebruik van materialen Bij het lespakket behoren verschillende materialen: * Pictogrammen – behorende bij Les 1, 2, 3, 4 en 5. 5 pictogrammen. * Foto’s – behorende bij Les 1. 4 foto’s van jongens en 4 foto’s van meiden. * Tekeningen – behorende bij Les 3. Vier tekeningen van jongens en vier tekeningen van meiden. * Strips – behorende bij Les 2 en 5. Twee strips: A, B. * Filmfragmenten – behorende bij Les 1, 2, 4 en 5. De verschillende filmfragmenten zijn online te bekijken via de url-linkjes die geïntegreerd zijn in deze handleiding. * Bijlage 2: Begroetingen – behorende bij Les 1, 4 en 5. 15 begroetingen. * Werkboekje – behorende bij Les 1, 2, 3, 4 en 5. Digitaal werkboekje, uit te printen voor iedere leerling.

RkJQdWJsaXNoZXIy OTE0NDk=