Praktische voorwaarden

Werkers van een sociaal wijkteam zijn veel onderweg, gaan er op af, gaan op huisbezoek en zijn telefonisch in de weer. Hierdoor zijn praktische zaken zoals een laptop, tablet en mobiele telefoon bijna onmisbaar. Werkers moeten op verschillende locaties gegevens kunnen registreren, dossiers kunnen inzien en gegevens kunnen uitwisselen. Er is behoefte aan geschikte apps hiervoor. Ook is het prettig om naast veel onderweg te zijn, ergens in de wijk een thuisbasis te hebben waar je elkaar als team ontmoet en aan het werk kunt. Een wijkcentrum of wijkinformatiepunt zijn vaak geschikte plekken.

Het kunnen registreren en inzien van cliëntgegevens op locatie is een ding, een ander punt is het feit dat iedere organisatie met zijn eigen registratiesysteem werkt. Hierdoor is het lastig om te na te gaan of een bewoner al bekend is bij een collega. Afstemming en samenwerking in de registratie zijn van belang of liever nog een gezamenlijk cliëntvolgsysteem (zie bijvoorbeeld www.samen1plan.nl of het elektronisch ouderendossier). Uitwisseling van cliëntgegevens met collega's is overigens geen probleem wanneer de bewoner daar toestemming voor heeft gegeven. Zonder die toestemming kan die uitwisseling plaatsvinden in de vorm van algemene consultatie. Omgaan met privacy van persoonsgegevens blijft echter wel een punt van aandacht.

download pdf