Ontwikkel indicatoren en kies meetinstrumenten

Afhankelijk van het doel en de beoogde effecten stelt u met elkaar indicatoren vast, waarvan u veronderstelt dat ze kunnen weergeven in welke mate het doel wordt gerealiseerd. Een indicator is een meetbare eenheid die aangeeft in welke mate het doel gerealiseerd wordt of hoe dat gebeurt. Voorbeelden van indicatoren zijn de lengte van een wachtlijst, het gemiddelde tevredenheidscijfer van gebruikers, het percentage cliënten dat voortijdig uitvalt. Houd hier ook weer rekening met de verschillende perspectieven. Wat voor een gemeente een belangrijke indicator is, kan voor professional, cliënt of burger minder belangrijk zijn en andersom. Het ontwikkelen van indicatoren voor het meten van effecten van sociale wijkteams staat nog in de kinderschoenen en is ingewikkelde materie. Om de denktrant te illustreren, hieronder een voorbeeld:

Een voorbeeld. Het globale doel luidt: bevorder de participatie van bewoners in de wijk, in het bijzonder mensen laag op de participatieladder. De doelstelling ofwel resultaatformulering kan zijn: leid dit kalenderjaar minimaal 50 mensen die op trede 1, 2 of 3 van de participatieladder staan, toe naar vrijwilligerswerk of scholing.
De indicator is dan een percentage, waarbij in de teller het aantal mensen die de stap heeft gemaakt is opgenomen, en in de noemer de streefwaarde van 50 mensen. De uitkomst kan dan bijvoorbeeld zijn 40/50 x 100% = 80%.

Zoek vervolgens een of meer geschikte meetinstrumenten die informatie opleveren voor de indicatoren. Er zullen gegevens nodig zijn op macroniveau (gemeente/wijk/buurt), op mesoniveau (wijkteam) en microniveau (cases). Meer hierover leest u in 'Overzicht meetinstrumenten en monitoren sociaal domein' en op de website 'Meetinstrumenten in de zorg'.

download pdf