Denk na waarvoor monitoring en evaluatie dient

Monitoring en evaluatie kunnen zich op twee zaken richten: op verantwoording en op (cyclisch) leren. De opdrachtgever is primair geïnteresseerd in verantwoording ten aanzien van het bereiken van het doel en de daaraan bestede middelen. Het sociaal wijkteam levert daarvoor haar deel van de informatie aan. Maar het sociaal wijkteam zal voor haar eigen functioneren ook geïnteresseerd zijn in informatie die helpt om haar eigen werk te verbeteren.

Daarnaast zijn in het sociale domein tal van spelers actief die verschillende belangen hebben. Houd er rekening mee dat zij met het sociaal wijkteam verschillende doelen en effecten voor ogen kunnen hebben.

  • Gemeenten willen effecten zien op het niveau van de samenleving.
  • Managers van instellingen willen zicht op de 'productie' van medewerkers.
  • Professionals willen dat de problemen van hun cliënten of bewoners worden opgelost door hun professioneel handelen of dat zij een betere kwaliteit van leven krijgen.
  • Cliënten en bewoners willen graag snel en goed geholpen worden en gerespecteerd worden in hun eigen regie, mogelijkheden en wensen.

Bij al die verschillende spelers horen verschillende vormen van monitoring en verschillende instrumenten waarmee die informatie kan worden verzameld. De eerste stap om deze kluwen te ontwarren is het besef dat deze verschillende perspectieven er zijn en dat ze allemaal hun eigen waarde en betekenis hebben. Ga hierover dan ook het gesprek met die verschillende partners aan.

Gemeenten hebben conform de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 een 'meet- en weetplicht' ten aanzien van de inkoop en financiering van de ondersteuning. Zij maken afspraken met aanbieders over te bereiken resultaten en hoe die te meten, waarbij outcomecriteria worden benoemd. Gemeenten rapporteren jaarlijks aan de gemeenteraad over de mate waarin de vooraf gewenste resultaten zijn behaald.

download pdf