Kanttekeningen bij evalueren; let op!

Enkele aandachtspunten voor als u een evaluatie opzet:

  • Vanaf de start
    Het nadenken over de inrichting van het monitoren en evalueren dient al vanaf de start van sociale wijkteams te worden opgepakt. Daarom wordt hier bij elk deel van deze startmotor aandacht aan besteed.
  • Wie wil wat weten?
    In de tweede paragraaf zijn de verschillende perspectieven/actoren geschetst; de gemeente, management van instellingen, professional en cliënten/burgers. Het doet er toe wie welke informatie wil gebruiken. Ga daarover in gesprek.
  • Bepaal aan wie het sociaal wijkteam verantwoording aflegt
    Aan wie legt het sociaal wijkteam verantwoording af? Is dat de gemeente als opdrachtgever? Zijn dat ook verschillende organisaties (wanneer de teamleden gedetacheerd zijn bijvoorbeeld) of is dat een stichtingsbestuur (bij oprichting van een nieuwe organisatie)? Denk hierbij ook aan partnerorganisaties, wijkorganisaties, bepaalde cliënt-, doel- en burgergroepen.
    En op welke manier? Juist in een overgangsfase kan sprake zijn van verschillende manieren van verantwoording die lastig samengaan.
    Voor een goede profilering van het wijkteam kan communicatie via een jaarbericht een idee zijn, mits daarin de beleving van de bij het wijkteam betrokken bewoners en cliënten wordt opgenomen.
  • Tellen en vertellen
    Het sociaal wijkteam moet laten zien hoe zij haar opdracht in de wijk vervult en wat daarvan de resultaten zijn. Gemeenten willen steeds vaker dat hierover kwalitatieve verantwoording wordt afgelegd, onderbouwd met kwantitatieve gegevens.
    In het sociale domein verschuift momenteel veel. Daarmee wordt het extra belangrijk om bij monitoren en evalueren niet alleen te kijken naar kwantitatieve informatie (= tellen), maar ook echt tijd in te ruimen om elkaar te informeren over kwalitatieve informatie (= vertellen). Bovendien vragen cijfers altijd om toelichting. De combinatie van tellen en vertellen leidt vaak tot nieuwe inzichten en verbeterde aanpakken. Bij beide vormen van informatie is de betrouwbaarheid van de geleverde informatie belangrijk. Daarbij hoort dat inzichtelijk is hoe en wie de informatie heeft verzameld en hoe deze verwerkt is.
  • Registratie
    Het sociaal wijkteam zal moeten bijhouden bij wie zij is geweest en wat er is gedaan, zowel in aantallen als in verhalen, waardoor ook kleine stapjes met grote persoonlijke effecten duidelijk worden. Het gaat hierbij niet alleen om cliëntgerichte registratie (contacten met individuele cliënten), maar ook 'evenementgerichte' registratie (bijvoorbeeld voorlichtingsbijeenkomsten). Het uitgangspunt is dat registratie past bij het doel waartoe het dient en dat de registratielast zo laag mogelijk blijft. Zoek daarom bij het registeren van gegevens naar een vorm waarbij de juiste balans gevonden wordt tussen informatiedichtheid en het beperken van arbeidsintensieve handelingen voor de werkers van het wijkteam.
  • Experimenteerruimte
    Er wordt veel geëxperimenteerd, dus zorg voor voldoende ruimte voor evaluatie met cliënten, burgers en professionals, zodat tussentijds bijgestuurd kan worden. Meten en vervolgens meteen afrekenen kan de ondernemingszin en innovatie die nodig is bij sociale wijkteams afremmen.

download pdf