Gemeente Delft

Ambities

In Delft staat de bekendheid en het gebruik van de cliëntondersteuning regelmatig op de politieke agenda en is er vanuit de gemeenteraad de wens dat de bekendheid en ook het gebruik van de cliëntondersteuning stijgt. Alvorens de inzet van de SPUK-regeling haalde Delft vanuit cliënttevredenheidsonderzoek Wmo op dat de bekendheid en tevredenheid over de cliëntondersteuning in lijn is met de landelijke trend. De gemeente wil middels de SPUK de cliëntondersteuning laagdrempeliger en toegankelijker maken voor inwoners, ook juist bij groepen waar de problematiek complex is en/of waar mensen met meerdere wetten en regels te maken krijgen. Bij deze knelpunten ziet de gemeente de grote meerwaarde van de clientondersteuner, die kan aansluiten bij het niveau van (sociaalemotioneel) functioneren van de inwoner en de mogelijkheden goed samen in kaart kan brengen.

Acties

De gemeente Delft zet middels de speciale uitkering in voor een combinatie van activiteiten. Enerzijds wordt er onderzoek gedaan naar wat er in Delft nodig is om de bekendheid en toegankelijkheid te vergroten en de functie van CO te versterken. Op basis van de uitkomsten stelt de gemeente een projectleider aan die een uitvoeringsplan opstelt waarmee deze doelen gerealiseerd kunnen worden. Het onderzoek richt zich op de volgende kernvragen: 

  • Hoe heeft cliëntondersteuning (in Delft) de meester meerwaarde voor de Delftenaar?
  • Toetsen in hoeverre inwoners het begrip ‘cliëntondersteuning’ kunnen duiden door uit te vragen of inwoners op de hoogte zijn van mogelijkheden, of zij hier (mogelijk) behoeft eaan hebben (gehad), en waarom er wel/geen gebruik van de mogelijkheden is gemaakt. Op basis hiervan richt het onderzoek zich vervolgens op de vraag welke verbeteringen er nodig zijn om de bekendheid en het gebruik van cliëntondersteuning in Delft te verhogen.