Gemeente Harderwijk

De gemeente Harderwijk zet de SPUK in om de bekendheid van de cliëntondersteuning te vergroten, meer inhoud te geven aan het begrip cliëntondersteuning, en de cliëntondersteuning sterker te positioneren in de toegang.

Hoe is cliëntondersteuning georganiseerd?

In de gemeente Harderwijk is de cliëntondersteuning belegd bij MEE Veluwe, die de projectleiding verzorgd. Hierbij is ondersteuning van Cliëntondersteuning Thuis specifiek voor mantelzorgers.

Ambities

Het doel van het project versterking cliëntondersteuning Harderwijk is het vergroten van de bekendheid en versterken van de positie van cliëntondersteuning waardoor inwoners in Harderwijk ondersteund en begeleid worden in de ondersteuningsvraag naar passende zorg en ondersteuning. De beoogde resultaten hierbij zijn:

  • In de gemeente Harderwijk is er een visie cliëntondersteuning.
  • Organisatie en uitvoering van clientondersteuning is vastgelegd en vormgegeven naar rol, taak en verantwoordelijkheden met een duidelijke taakverdeling tussen de twee uitvoerende organisaties.
  • Zichtbaarheid en vindbaarheid van de cliëntondersteuning is vergroot.
  • Bekendheid en gebruik van cliëntondersteuning is vergroot ten opzichte van 2021 naar minimaal 25% op basis van cliëntervaringsonderzoeken van het VNG (op moment van opstellen ongeveer 19%).

Acties

  • Bij de start het project wordt er een projectgroep samengesteld en de vootgang begeleid. De projectgroep bestaat uit de beleidsambtenaar van de gemeente, Thuis in cliëntondersteuning, ZorgDat en een lid van de ASR.
  • Naast een projectgroep wordt er een kerngroep ingesteld met de belangrijkste partners met betrekking tot cliëntondersteuning, zowel uitvoerders als gebruikers (ervaringsdeskundigheid). Op deze manier worden vanaf het begin alle belanghebbenden betrokken. Taak van de kerngroep is om het proces te ondersteunen en te volgen, en om de visie mee op te stellen en te vertalen naar uitvoering.