Gemeente Heemskerk

De gemeente Heemskerk werkt als onderdeel van de IJmond samen met gemeente Velsen en Beverwijk toe naar een gezamenlijke visie op OCO, en zet zich in de bekendheid van OCO te vergroten en de samenwerking tussen uitvoerende gemeenten en organisaties te versterken.

Hoe is cliëntondersteuning georganiseerd?

In Heemskerk kunnen alle inwoners met een vraag zich vanaf 2022 richten tot het Serviceplein. Het Serviceplein is één centrale voordeur voor alle vragen die inwoners hebben tbv. ondersteuning. Het loket fungeert als een soort kruispunt waarbij de vraag rechtstreeks wordt weggezet bij de best passende organisatie of wordt besproken in casuistiekoverleg. De organisaties die in het Serviceplein zijn vertegenwoordigd zijn: WMO en W&I adviseurs van de gemeente, MET Heemskerk, Maatje Z, IJmond Werkt, Centrum voor Jeugd en Gezin, en MEE & De Wering. 

De Onafhankelijke cliëntondersteuning is in Heemskerk volledig belegd bij MEE & de Wering. Inwoners kunnen zowel direct bij MEE & de Wering terecht voor een afspraak als via het Serviceplein Heemskerk. 

Ambities

De gemeenten en betrokken organisaties sturen binnen dit project aan op de volgende doelstellingen/deelprojecten:

  • Een visie op OCO IJmond vaststellen;
  • De werkwijze en organisatie van CO in IJmond in kaart brengen
  • De bekendheid van en deskundigheid binnen OCO vergroten
  • Kennisdelen binnen en buiten de organisaties en gemeenten en borging

Acties

  • Het doen van onderzoek, waaruit een plan van aanpak volgt, naar de volgende elementen:
    o    Hoe de OCO in de drie IJmond gemeenten gepositioneerd kan worden en de bekendheid vergroot kan worden;
    o    Het in kaart brengen en toetsen van (in)formele organisaties die OCO bieden
    o    Hoe de samenwerking tussen deze partijen vergroot kan worden
  • Het vaststellen van een gezamenlijke visie op OCO in IJmond, gebaseerd op onderzoek naar de organisatie van en ervaring met OCO.
  • Inventariseren van verbeteringen van de huidige werkwijze ten behoeve van effectieve, laagdrempelige en efficiënte toegang tot alle vormen van OCO in de IJmond en dit vertalen naar een pilot.
  • De projectleider gaat als kwartiermaker aan de slag met de uitkomsten van bovenstaande deelprojecten, Samen met de betrokken organisaties wordt invulling gegeven aan het versterken van cliëntondersteuning, door o.a. casusoverleg, communicatieplan, visie- en uitwisselingsbijeenkomsten.
  • Gaandeweg wordt verbinding gelegd met omringende gemeenten om informatie op te halen, ervaringen uit te wisselen en – indien hiertoe behoefte bestaat - dit samen te brengen in een afsluitende bijeenkomst waarin de ervaring en opbrengst vanuit het project wordt gedeeld. - Kennisproduct – poster, filmpje, artikel – waarmee de opbrengst van het project inzichtelijk wordt gemaakt