Gemeente Scherpenzeel

De gemeente Scherpenzeel hecht waarde aan toegankelijke en vindbare cliëntondersteuning voor alle inwoners. De gemeente heeft organisaties MEE en SWO opdracht gegeven tot de OCO.

Hoe is cliëntondersteuning georganiseerd?

In gemeente Scherpenzeel is OCO beschikbaar voor alle inwoners, zodat zij laagdrempelig en vrij toegankelijk hun vragen kunnen stellen. Dit gebeurt door twee organisaties in het bijzonder: MEE en SWO.

Ambities

Uit contacten met de Adviesraad Sociaal Domein en de cliëntervaringsonderzoeken blijkt dat nog niet iedereen bekend is met deze mogelijke ondersteuning. De consulenten wijzen inwoners altijd op de mogelijkheid van cliëntondersteuning. Dit is opgenomen in de ontvangstbevestiging als ze zich melden en ook in de beschikking. De gemeente meent dat er wellicht speciale aandacht nodig is voor de relatief grote doelgroep laaggeletterden. De gemeente wil onderzoeken hoe de bekendheid van onafhankelijke cliëntondersteuning kunnen vergroten.

De gemeente wil hiervoor een projectleider aanstellen die activiteiten organiseert, afstemt en communicatie vormgeeft. Het resultaat is een zichtbare en toegankelijke CO waarin formele en informele organisaties van OCO elkaar versterken en waardoor inwoners adequaat en tijdig ondersteund worden. Dit wordt meetbaar gemaakt doordat het percentage bekendheid van CO in het CEO Wmo over 2023 stijgt (naar 72%).

Acties

De aan te stellen projectleider gaat werken volgens twee sporen:

  • Verbinden van formele en informele ondersteuning. De projectleider zorgt voor samenwerkingsafspraken tussen alle partijen. Zo ontstaat helderheid over de relatie tussen informele en formele cliëntondersteuning.
  • Ondersteuning is beter vindbaar. De gemeente wil het huidige stelsel in Scherpenzeel doorontwikkelen en waar mogelijk het (vroegtijdig) gebruik van laagdrempelige algemene voorzieningen versterken, in plaats van zwaardere vormen van professionele ondersteuning. De projectleider onderzoekt in overleg met de Adviesraad Sociaal Domein de lokale situatie en kijkt hoe inwoners meer bekend kunnen raken met OCO en eerder gebruik maken van mogelijkheden. Een element van onderzoek is of de OCO beter toegankelijk gemaakt kan worden via één onafhankelijk loket. Ook het verkennen van mogelijke samenwerking met omliggende gemeenten op dit terrein wordt onderzocht.