Gemeente Veendam

De gemeente Veendaam besteedt cliëntondersteuning uit aan deBasis. De gemeente en betrokken organisaties grepen het startmoment van deBasis aan om te verkennen hoe het aanbod van de informele en formele cliëntondersteuning verbreed kan worden. Hiernaast werkt de gemeente aan de bekendheid en aansluiting van CO bij inwoners en ketenpartners.

Hoe is cliëntondersteuning georganiseerd?

Sinds 1 januari 2022 voert deBasis, na een Europese aanbesteding, maatschappelijke ondersteuning in de gemeente Veendam uit. De overeenkomst hiertoe heeft een initiële looptijd van vier jaar, met de mogelijkheid om de overeenkomst voor twee keer twee jaar te verlengen. Idee hierachter is dat gemeente en deBasis voor een langere periode kunnen werken aan partnerschap en ontwikkeling.  
Als deel van de opdracht biedt deBasis onafhankelijke cliëntondersteuning (OCO). Deze taak was voorheen bij de lokale welzijnsinstelling belegd, die nu is opgegaan in deBasis.

Ambities

OCO dient op meer terreinen te worden ingezet dan nu het geval is (Jeugdwet, Participatiewet). De gemeente Veendam wil de mogelijkheden van (vormen van) informele cliëntondersteuning verkennen. Daarnaast wil de gemeente de bekendheid van OCO vergroten. Op de volgende gebieden dient resultaat te worden geboekt: 

  • Integrale cliëntondersteuning: formeel en informeel 
  • Uitbreiding: niet alleen met betrekking tot de Wmo, ook cliëntondersteuning in relatie tot Jeugdwet en Participatiewet bieden 
  • Bekendheid cliëntondersteuning bij inwoners en ketenpartners.

Acties

Met de SpUK ontwikkelt de projectgroep een plan van aanpak, gebaseerd op 3 leerlijnen:

  • Integrale cliëntondersteuning: afstemming en verbinding tussen formeel en informeel: het eindbeeld dat hier voor ogen is, is dat eenvoudige (informele) ondersteuningsvragen worden opgepakt door vrijwilligers, meer ingewikkelde en langer durende (informele) ondersteuningsvragen door ervaringsdeskundigen en de complexere (formele) ondersteuningsvragen voor een onafhankelijk cliëntondersteuner. De informele CO is extra ten opzichte van de eerdere werkwijze
  • Brede inzetbaarheid: De dienstverlening van de cliëntondersteuners zal breder (op meerdere gebieden) worden ingezet dan nu het geval is. Informele en formele cliëntondersteuning richt zich op ondersteuningsvraagstukken die de Wmo, Jeugdwet en Participatiewet raken. De CO’s krijgen trainingen om hun kennis op deze terreinen bij te brengen, en tevens wordt er een wervingscampagne gedaan om meer vrijwilligers aan te trekken.
  • Bekendheid van OCO: het einddoel is dat de mogelijkheid om gebruik te maken van OCO bekend is bij alle inwoners van Veendam. Hiervoor worden verschillende communicatieproducten gemaakt (flyers, columns, folders), wordt voorlichting gegeven aan relevante medewerkers van de gemeente en worden specifieke doelgroepen (jongeren, ketenpartners, verwijzers) betrokken