Gemeente Voorne aan Zee

De gemeente Voorne aan Zee is per januari 2023 ontstaan uit de gemeenten Hellevoetsluis, Brielle en Wetvoorne. In navolging van de fusie wil de gemeente de verschillende werkwijzen bij de uitvoerende OCO organisaties onderzoeken en beter met elkaar integreren, alsmede de bekendheid van OCO an sich vergroten.

Hoe is cliëntondersteuning georganiseerd?

De drie gemeenten op Voorne werken op het sociaal domein vaak goed samen. De gemeenten hebben echter allen hun eigen politieke kleur, gemeenschap en voorkeuren. Dit betekent dat er voor het product onafhankelijke cliëntondersteuning sprake is van een 'coleur locale'. De gemeenten streven hetzelfde na, maar vullen het anders in. Het product is nu divers gepositioneerd in de drie gemeenten: binnen welzijn (als vraagwijzer en verbinder), binnen het gebiedsteam zorg (als middel voor casuïstiek), als middel waar inwoners geen eigen netwerk hebben die ze kan bijstaan bij moeilijke gesprekken. Ook kan een gemeente meerdere keuzes gemaakt hebben.

Er zijn verschillende aanbieders. In Hellevoetsluis en Westvoorne bieden SBO en Stichting Mee CO aan. In Brielle is dit alleen Stichting Mee. Beide partijen hebben hun eigen visie en werkwijze op cliëntondersteuning en verschillen in uitvoering en doelrealisatie.

Ambities

De ambitie is om onafhankelijke cliëntondersteuning (nog meer) als preventief vangnet in het sociaal domein te laten functioneren. Het is belangrijk dat inwoners het product kennen en weten in te zetten. En het is belangrijk hoe er vorm en inhoud aan het product gegeven wordt, zodat het op de juiste wijze binnen ons sociaal domein gepositioneerd is.

Acties

De gemeente stelt een projectleider aan die analyseert wat de huidige situatie is aangaande de bekendheid van en verschillende aanpakken binnen de cliëntondersteuning. Acties die hieraan verbonden zijn, omvatten onder andere:

  • Een sterkte- en zwakte-analyse van de huidige aanpakken
  • Het opstellen van een visie op OCO, in lijn met nationaal beleid
  • Het formuleren van resultaatafspraken voor en in samenspraak met aanbieders
  • Een implementatieplan (intern gericht op aanbieders en zorg-welzijn structuur op Voorne) en start geven aan implementatie
  • Een communicatieplan (extern gericht op inwoners) en start uitvoering