Gemeente Wierden

De gemeente Wierden heeft de onafhankelijke cliëntondersteunin belegd bij de uitvoeringsorganisatie MEE IJsseloevers. Momenteel doet de gemeente onderzoek hoe de bekendheid en daarmee mate van toeleiding naar cliëntondersteuning vergroot kan worden, en hoe beter ingezet kan worden op vroegsignalering en preventie.

Hoe is cliëntondersteuning georganiseerd?

In de gemeente Wierden wordt al enige jaren uitvoering gegeven aan de cliëntondersteuning (inwonersondersteuning). Dit gebeurt binnen de kaders van de Maatschappelijke Agenda door een aantal partners. Specifiek door MEE IJsseloevers wordt daarbij invulling gegeven aan de onafhankelijke cliëntondersteuning. Hierbij gaat het om o.a. het meegaan naar keuken- tafel gesprekken en klachten, beroep en bezwaar. 

Ambities

Uit onderzoek (VNG WMO cliëntervaringsonderzoeken) blijkt dat de bekendheid van cliëntondersteuning en specifiek op het meegaan naar keuken- en tafel gespreken en het ondersteunen bij klachten, beroep en bezwaar nog onvoldoende bekend is bij de inwoners. 

De gemeente Wierden heeft de ambitie om cliëntondersteuning nog verder door te ontwikkelen. De gemeente vindt het belangrijk dat cliëntondersteuning bekend is bij de inwoners en ook goed vindbaar is. Uit het jaarlijkse cliënt ervaringsonderzoek Wmo blijkt dat van de ondervraagde inwoners een beperkt aantal inwoners weet dat ze gebruik kunnen maken van een onafhankelijke cliëntondersteuner. Hier is nog winst te behalen voor wat betreft het vergroten van de bekendheid van inwoners met cliëntondersteuning. Dan gaat het zowel om de algemene ondersteuning vanuit de Maatschappelijke Agenda als ook gebruik en inzet van de onafhankelijke clientondersteuning. Buiten de Wmo zijn er ook inwoners vanuit de Jeugdwet en Participatie die gebruik kunnen maken van clientondersteuning.  Ook dit gebeurt nog niet in voldoende mate. 

Acties

De gemeente wil de CO doorontwikkelen op de volgende gebieden en zet daarbij een aantal activiteiten op:

  1. Bekendheid vergroten:
    - Te onderzoeken wie de verwijzers zijn en wat de vindplekken in de gemeente Wierden zijn. Waar komen inwoners met een ondersteuningsvraag? Zorgen dat ondersteuning vanuit de voorveld partijen als ook vanuit MEE meer bekend is. Hierbij gaat het om  bijvoorbeeld scholen en huisartsen (POH). Daarbij moet duidelijk zijn weke vragen opgepakt kunnen worden door de reguliere ondersteuning en welke specifiek opgepakt moeten worden door een onafhankelijke clientondersteuner.  
    - Te onderzoeken of en welke extra inzet er nodig is om cliëntondersteuning met communicatiemateriaal meer zichtbaar gemaakt moet worden in de gemeente Wierden om daarmee de bekendheid en toeleiding / verwijzing te vergroten.
  2. Eigen regie en zelfstandigheid vergroten:
    - In te zetten op vroeg signalering en preventie vanuit de ondersteuning vanuit het voorveld, waar nodig met de inzet van de clientondersteuner. Dit om te voorkomen dat er een doorverwijzing nodig is naar bijvoorbeeld een zorgaanbieder.