Gemeente Woensdrecht

In de gemeente Woensdrecht is al een aantal jaren een goed aanbod van zowel formele cliëntondersteuning (MEE West-Brabant als uitvoerder) als informele CO. Middels de SPUk investeert de gemeente in de naamsbekendheid en de lokale versterking van OCO.

Hoe is cliëntondersteuning georganiseerd?

Woensdrecht is overtuigd van de meerwaarde van cliëntondersteuning. Al sinds 2015 zijn er twee vormen van cliëntondersteuning: naast de formele ondersteuning die door één partij verzorgd wordt (MEE West-Brabant) zijn er ook vrijwilligers actief. De vrijwillige cliëntondersteuners krijgen een opleiding via de ouderenbond KBO en richten zich daarna als ‘vertrouwd gezicht’ voornamelijk op de inwoners van één kern in de gemeente. Zowel de vrijwilligers als de formele cliëntondersteuners staan in nauw contact met elkaar, met de gemeente en de welzijnsorganisaties die actief zijn in de gemeente. 

Ambities

De gemeente Woensdrecht wil de eigen visie op cliëntondersteuning verder ontwikkelen. In de praktijk loopt de gemeente aan tegen vragen over de definitie, taken en invulling van cliëntondersteuning. Het uiteindelijke doel is dat de functie (onafhankelijke) cliëntondersteuning goed aansluit bij andere ondersteuning en begeleiding in het sociaal domein. Om dit te kunnen bereiken, is het gehele proces minstens zo belangrijk als de inhoudelijke overwegingen. De basis voor het doorontwikkelen van cliëntondersteuning in de gemeente is dat de ambitie wordt verhelderd. 

De gemeente wil meer investeren in de naamsbekendheid en de lokale versterking van cliëntondersteuning. De Specifieke uitkering versterking cliëntondersteuning 2022 wordt ingezet voor:

  • De inzet van projectleiding voor het lokaal versterken van de functie cliëntondersteuning; en/of
  • Onderzoeken naar wat er nodig is om de functie van cliëntondersteuning lokaal te versterken.

Acties

Inhoudelijk zijn we op het gebied van cliëntondersteuning goed op weg en willen de bekendheid en toegankelijkheid versterken. Om dit allemaal te kunnen realiseren willen we als volgt aan de slag:

  • Het zichtbaar maken van goede lokale praktijken, zowel qua beleid als qua uitvoering;
  • Ontwikkeling en implementatie van beroepsprofielen;
  • Onderlinge samenwerking stimuleren tussen de formele en informele cliëntondersteuners;
  • Onafhankelijkheid waarborgen; 
    o de taak en opdracht van de cliëntondersteuner zuiver houden door het opstellen van een takenpakket in verschillende fasen
    o inwoners informeren over de onafhankelijkheid van cliëntondersteuning (uitsluitend in het belang van de cliënt)
    o monitoren, cliëntervaringsonderzoek;
    o de ervaringen en eventuele knelpunten regelmatig bespreken.