Gemeente Deventer

Deventer is een comfortabele gezinsstad, een stad die niet uitsluit maar insluit, inwoners doen daarbij naar vermogen mee. De sociale samenhang in Deventer is groot hetgeen behouden en waar nodig versterkt dient te worden, samen met inwoners en het maatschappelijk veld. Om dit effect te kunnen bereiken heeft de gemeente een breed preventieveld ingericht en een sterk ontwikkeld naoberschap, zowel informele organisaties als een brede sociale basis.

Dit stelt inwoners in staat zo lang mogelijk zelfstandig, op eigen kracht in hun eigen leefomgeving te wonen (zelfredzaamheid). Er is een groot aanbod van collectieve algemene voorzieningen waarmee we willen komen tot een optimale mix van preventie en maatwerk. Per wijk is door de samenwerkende organisaties in samenwerking met de gemeente en een uitvraag bij inwoners een behoefteanalyse opgesteld. Op basis van deze behoefteanalyse wordt een gezamenlijk aanbod opgesteld dat voorziet in deze behoeften:

  • Zo lang mogelijk zelfstandig thuis wonen
  • Eenzaamheid voorkomen
  • Inwoners helpen elkaar en zijn samenredzaam
  • Bereiken van laaggeletterden

Bekijk ook de video waarin wethouder Liesbeth Grijsen toelicht waarom deelname aan het Koploperproject Cliëntondersteuning belangrijk is, hoe Deventer vormgeeft aan cliëntondersteuning en met wie zij hierin samenwerken.

Binnen Deventer hebben we onlangs een wijziging aangebracht in de inrichting van het Sociaal Domein. We zijn van Sociale Teams die zowel toegang als preventie gericht werkten gegaan naar een aparte gemeentelijke Toegang Wmo en een apart Preventieteam. Middels het team Preventie laten we inwoners deelnemen aan de maatschappij (participatie/arbeid); wordt het netwerk in buurt en wijk vergroot en het versterken we gezamenlijk hun draagkracht en vaardigheden. Binnen wijken en buurten bevorderen we inclusie en de sociale samenhang, leefbaarheid en veiligheid (o.a. door het voorkomen van overlast) en verbinden van inwoners.

Door de wijziging is het nodig om onafhankelijke cliëntondersteuning opnieuw in te bedden en te werken met een vorm welke het best past bij de goed georganiseerde brede sociale basis met diverse partners die een vorm van OCO bieden. Tevens willen we een onderzoek doen naar hoe we de preventie en inclusie gedachten zo goed mogelijk kunnen ondersteunen/versterken met OCO in de nieuwe vorm waarvoor de gemeente Deventer heeft gekozen.

Deze ontwikkelingen sluiten goed aan bij met name de opgaven 1, 2 en 3 uit de brief van het ministerie van VWS d.d. 2 november 2020, namelijk:

  • Lokale versterking cliëntondersteuning;
  • Bekendheid, vindbaarheid en toegankelijkheid cliëntondersteuning
  • Kwaliteit van cliëntondersteuning

Vanuit het koploperschap willen we nieuwe initiatieven gaan uitvoeren die invulling geven aan deze opgaven.

Onderzoeksvragen

1) Doel is het hebben van een goed werkende verbinding tussen formele en informelere vormen van onafhankelijke cliëntondersteuning om zo een steeds bredere vraag op te kunnen vangen met een beheersbaarheid van middelen waarbij optimaal gebruik wordt gemaakt van de kracht van de inwoners zelf passend bij buurt of wijk. Een groei model voor meer manieren van informele vormen van onafhankelijke cliëntondersteuning ondersteund door de formele organisaties van onafhankelijke cliëntondersteuning welke nu al werkzaam zijn in Deventer. Zowel voor Jeugd, Wmo en Wlz.

Hoe kunnen we de preventie en inclusie gedachten zo goed mogelijk ondersteunen/versterken met OCO binnen de nieuwe inrichting van het sociaal domein waarvoor de gemeente Deventer heeft gekozen? Een brede sociale basis met veel oog en aandacht voor de wijken gebruik makend van de samenredzaamheid. Resultaat moet zijn een toegankelijke vorm van onafhankelijke cliëntondersteuning, goed verankerd in de lokale situatie waarin de formele OCO en informele OCO elkaar versterken. Waarbij informele OCO een begrip is binnen de wijk en buurt en daarmee de middelen voor OCO ook voor langere tijd zijn geborgd.

2) Doel is het verkrijgen van een makkelijk inzichtelijke samenwerkende vorm van outreachende cliëntondersteuning, die faciliterend is aan de inwoner, de gemeente en andere stakeholders. Wij willen hier de bewoners bij betrekken; onderzoeken waar er bij hen behoefte aan is; hoe zij de cliëntondersteuning zien en daarop inspelen. Ook willen wij maatschappelijke initiatieven die er al zijn, bijvoorbeeld het verengingsleven, beter ontsluiten, zodat deze ook als toegankelijke collectieve algemene voorziening kunnen functioneren (bijvoorbeeld tegen eenzaamheid, voor een betere leefstijl) ook voor de voor hen ongebruikelijke of lastigere doelgroepen (mensen met onbegrepen gedrag). Ditzelfde geldt voor de andere voorliggende voorzieningen, burgerinitiatieven en clubjes in de wijk of buurt. Uiteindelijk willen we meer inwoners beter bereiken om gebruik te maken van de mogelijkheid van (algemene) collectieve voorzieningen en daarmee meer een beroep doen op informele cliëntondersteuning in plaats van formele cliëntondersteuning. Het beoogd resultaat is ook dat er minder (zware) individuele voorzieningen ingezet hoeven te worden.

Resultaat moet zijn inzage in behoefte aan cliëntondersteuning bij bewoners uit de diverse doelgroepen en komen tot een vorm van outreachende cliëntondersteuning waarbij op een laagdrempelige manier contact wordt gelegd met inwoners, via verenigingen en andere initiatieven in buurten en wijken, zodat informele en formele OCO elkaar versterken.

Contactgegevens

Ellen ten Hove: e.tenhove@xpertisezorg.nl
Yvonne Tiemens: yh.tiemens@deventer.nl