Gemeente Haarlem

De gemeente is met diverse organisaties in gesprek gezamenlijk kritisch te kijken wat er goed en minder goed gaat. Wil expertise borgen voor verschillende doelgroepen als mensen met een licht verstandelijke beperking en migranten. 

Hoe is cliëntondersteuning georganiseerd?

In gemeente Haarlem staat cliëntondersteuning hoog op de agenda. De gemeente is met diverse organisaties in gesprek gezamenlijk kritisch te kijken wat er goed en minder goed gaat. Inwoners van Haarlem zijn goed bekend met cliëntondersteuning, mede door de inzet van foldermateriaal en de doorverwijzing van medewerkers. 

Ambities

  • Bekendheid van cliëntondersteuning vergroten. 
  • Bekendheid van verschillende mogelijkheden voor ondersteuning door formele en informele cliëntondersteuners.
  • Borgen van expertise voor verschillende doelgroepen, zoals:
    • mensen met een licht verstandelijke beperking 
    • migranten

Doorstart

Het koploperproject in de huidige vorm is afgerond, maar de versterking van cliëntondersteuning is nog steeds in volle gang. Gemeenten kunnen middels een SPUK-aanvraag (Specifieke Uitkering) aan de slag met de (door)ontwikkeling van cliëntondersteuning. Gemeente Haarlem heeft met behulp van deze specifieke uitkering een doorstart gemaakt en blijft daarmee actief werken aan het versterken en doorontwikkelen van cliëntondersteuning.

Contactgegevens

Wilco Schild (w.schild@clientenbelangamsterdam.nl), Jacquelien de Boer (j.deboer@meewering.nl) en Rolf Kwist (rkwist@haarlem.nl)

Koplopergemeente Haarlem kiest voor formele onafhankelijke cliëntondersteuners (oco’s) en ziet het als belangrijke taak van hen om verbinding in het veld te houden met alle andere onafhankelijke formele en informele ondersteuners. Met projectleider Yvon Steur gaan we hierover in gesprek. Lees het artikel hier.