(Digitale) Inclusie: aan de slag met gemeentelijke dienstverlening

22 april 2021

Hoe zorg je als gemeente voor passende dienstverlening die voor iedereen vindbaar, toegankelijk en begrijpelijk is? VNG Realisatie ontwikkelde een brochure boordevol informatie, praktische voorbeelden en adviezen over dit onderwerp.

Steeds meer diensten en producten van gemeenten worden digitaal aangeboden. Een groot deel van de mensen maakt hier graag gebruik van, maar voor sommigen levert de digitalisering problemen op. Digitale uitsluiting vindt plaats wanneer mensen geen toegang hebben tot digitale apparaten of ze door beperkte vaardigheden of gebruik niet de gewenste informatie kunnen vinden of aanleveren. In Nederland zijn er rond de 2,5 miljoen mensen die het moeilijk vinden om te werken met digitale apparaten en 1,2 miljoen Nederlanders hebben internet nog nooit gebruikt. 

Digitale inclusie 

Tegenover digitale uitsluiting staat digitale inclusie. Met inclusieve (digitale) dienstverlening wordt in de brochure passende dienstverlening bedoelt die voor iedereen vindbaar, toegankelijk en begrijpelijk is. Voor iedereen, dus ook voor mensen die om wat voor reden dan ook minder digitaalvaardig zijn. 

Praktische informatie

VNG Realisatie bracht – in samenwerking met een aantal gemeenten - voor deze brochure heel veel praktische informatie bij elkaar. Van goede voorbeelden en adviezen van gemeenten en andere organisaties, tot een handige checklist en lees- en kijktips. Wat is (digitale) inclusie nou precies? Wat is het rijksbeleid en de wetgeving op het gebied van inclusieve dienstverlening? En welke stappen kun je als gemeente zetten om de dienstverlening (digitaal) inclusiever te maken? Hier gaat de brochure onder andere op in. 

Brochure downloaden

Download de brochure ‘(Digitale) Inclusie: aan de slag met gemeentelijke dienstverlening’.

💡 Interessant voor gemeenten.