Leg de eisen voor huisvesting, bereikbaarheid en zichtbaarheid vast

Het sociaal wijkteam werkt outreachend en komt daarmee achter de voordeur bij bewoners en cliënten. Als het wijkteam daarnaast ook als doel heeft goed bereikbaar te zijn voor bewoners uit de wijk, moeten de eisen voor huisvesting, bereikbaarheid en zichtbaarheid worden vastgelegd.

Zorg bij wijkteams met een vaste huisvesting dat deze huisvesting (letterlijk) laagdrempelig en functioneel is ingericht. Bijvoorbeeld een inlooppunt waar bewoners elkaar kunnen ontmoeten en met voldoende privacy om hun verhaal te kunnen doen. Zo'n inlooppunt verhoogt de zichtbaarheid van het team in de wijk.

  • Denk na over de wenselijkheid van een zichtbaar inlooppunt. In hoeverre voelen bewoners drempels om bij het wijkteam binnen te stappen, bang om gezien te worden door bekenden?
  • Biedt het mogelijkheden om vrijwilligers in te zetten in zo'n inlooppunt? Vaak werkt dit laagdrempelig, empowerend en kunnen zij eenvoudige vragen afvangen.
  • Denk na over de veiligheidsaspecten. Voor sommige loketten worden doorgaans al aparte veiligheidsmaatregelen getroffen (zoals Sociale dienst/Werk & Inkomen). Moeten bepaalde cliënten elders worden ontvangen? Of hoe waarborg je de veiligheid van medewerkers, cliënten en andere bezoekers?

download pdf