Bepaal de verhouding tussen het wijkteam en de tweede ring

Om het wijkteam heen bewegen zich allerlei professionals, vrijwilligers en actieve bewoners. Bepaal vooraf met elkaar hoe het wijkteam zich tot deze zogenoemde tweede ring verhoudt en hoe de samenwerking met deze tweede ring vorm krijgt.

  • Informele netwerken:
    Om informatie en signalen uit de wijk te vergaren en om samenwerking met de wijk aan te gaan, spelen informele netwerken een belangrijke rol voor het wijkteam. Bedenk welke contacten het wijkteam kan aangaan met informele netwerken in de wijk.
  • Andere professionals werkzaam in de wijk:
    Er zijn al diverse professionals werkzaam in de wijk die signalen oppikken, maar vaak niet weten waar ze hiermee naar toe kunnen. Het sociaal wijkteam kan voor die professionals een plek zijn waar ze hun signaal kunnen afgeven of in samenwerking actie kunnen ondernemen. Bespreek met hen wat zij nodig hebben om signalen af te geven en maak praktische samenwerkingsafspraken.
  • Ring van specialisten:
    Wanneer u voor een breed inzetbaar, generalistisch werkend sociaal wijkteam kiest, zal het wijkteam bij meer complexe en specialistische vragen een tweede 'ring' betrekken. Deze ring bestaat zowel uit organisaties uit de eerstelijn als organisaties en specialisten uit de tweedelijn. Denk aan scholen, het CJG, eerstelijns gezondheidszorg, Veilig Thuis (advies en meldpunt huiselijk geweld en kindermishandeling), de GGD, de GGZ, sociaal raadslieden, et cetera. Als deze organisaties niet in het wijkteam zitten, kan het team naar hen doorverwijzen, maar zij kunnen ook worden geraadpleegd of tijdelijk worden betrokken. Het team houdt de regie, waarmee zij het principe van 'één gezin, één plan, één regisseur' zoveel mogelijk kan waarborgen. Formuleer met partijen in de tweede 'ring' de wijze waarop zij betrokken of geraadpleegd worden, hoe en wanneer er naar hen wordt doorverwezen en wie de regie houdt. Het hanteren van wachtlijsten is daarbij een aandachtspunt.

Bedenk ook dat er altijd zaken zijn die je niet binnen de wijk wilt organiseren, maar juist daarbuiten:

  • Bepaalde diensten zijn zo specifiek en voor een kleine doelgroep, dat ze alleen op stedelijk of regionaal niveau worden aangeboden.
  • Wanneer het sociaal wijkteam zichtbaar is in de wijk, kan dit op gespannen voet staan met de veiligheid van bepaalde werkers in het team. Denk bijvoorbeeld aan de sociale dienst.
  • Bewoners willen bepaalde dienstverlening liever buiten de wijk afnemen, omdat dit hun privacy minder schaadt. Dit kan gaan over professionele dienstverlening, maar ook om zorg door vrijwilligers.

download pdf