ANWB AutoMaatje: simpel en succesvol in eenzaamheidsbestrijding

ANWB AutoMaatje biedt mensen die bij gebrek aan vervoer aan huis gekluisterd zijn de mogelijkheid om toch de deur uit te gaan. ‘Mobiliteit is een cruciale factor in eenzaamheidsbestrijding en dus ook in fysieke én sociale gezondheid,’ zegt ANWB AutoMaatje programmamanager Matthijs de Winter. Hij geeft tijdens het congrestival Sociaal & Gezond op 12 september een workshop over dit concept.

‘We hebben een concept bedacht waarbij mensen mét een auto tegen een kleine onkostenvergoeding mensen bij hen in de buurt naar hun bestemming rijden.’ En, stelt Matthijs nadrukkelijk: ‘Het gaat om sociaal vervoer. Dat iemand bij zijn reisdoel komt is belangrijk, maar de kracht zit hem in het praatje onderweg. Je hoopt bij wijze van spreken dat ze in de file terechtkomen zodat ze een langer gesprek hebben.’

Gebruikmaken van bestaande lokale netwerken

AutoMaatje is een samenwerkingsverband van de landelijke ANWB, sociaalwerkorganisaties en gemeenten, die per gemeente een eigen uitwerking krijgt. Matthijs de Winter: ‘We willen niet iets nieuws optuigen maar gebruikmaken van wat er al is. Sociaalwerkorganisaties hebben lokaal de netwerken om vrijwillige chauffeurs en deelnemers te werven. We hebben de kennis en software om die ritjes te plannen. De gemeente heeft een coördinerende en ondersteunende rol.’

Na een succesvolle pilot in Barneveld in 2015 kreeg AutoMaatje al snel de wind in de zeilen. En dankzij aandacht in het toenmalige NCRV-programma Man Bijt Hond raakte het project in een volgende stroomversnelling. ‘We zitten nu bijna op honderd locaties in Nederland. De aanvragen komen uit alle hoeken; soms van een wethouder, soms van inwoners, het komt vanuit alle lagen van de samenleving.’

Simpele opzet

Die groei is ook te danken aan de relatief simpele opzet. Matthijs de Winter: ‘Je hoeft er geen auto’s of busjes voor te kopen en te onderhouden. Het vraagt ook geen uitgebreide training van vrijwilligers. Als de auto van de vrijwilliger chauffeur maar APK-gekeurd is en hij verzekerd is voor passagiers.’ Bovendien is “AutoMaatje” worden geen wekelijkse verplichting. Dat past bij vrijwilligers die zich anno 2018 niet al te zeer wil vastleggen. ‘Je wordt gebeld en gevraagd of je dan en dan een ritje kunt doen.’

Het volledige artikel is te lezen op de website van Sociaal Werk Nederland.

Lees artikel