Helpdesk Ervaringsdeskundigheid en Ervaringskennisplein worden enthousiast ontvangen

Op 1 november 2023, tijdens de Dag van de Ervaringsdeskundige, lanceerden de Vereniging van Ervaringsdeskundigen (VvEd), Valente, Movisie en MIND de Helpdesk Ervaringsdeskundigheid en gaven ze een sneak preview van het Ervaringskennisplein. Samen zullen deze initiatieven kennis over ervaringskennis en ervaringsdeskundigheid toegankelijker en overzichtelijker maken. Het Ervaringskennisplein wordt de bibliotheek, de helpdesk is de bibliotheekmedewerker die je kan helpen.

Ervaringskennis: geen brug te ver

Hoe zorg je ervoor dat beleid en dienstverlening beter aansluiten bij de complexiteit van het dagelijks leven van veel mensen? Wat vraagt het van organisaties en hulpverlening om meer vanuit ervaringskennis te werken en wat levert het op? En als je daar als ervaringsdeskundige een rol in wilt spelen: hoe zorg je dat jouw kennis serieus genomen wordt in beleid en dienstverlening, hoe weet je wat collega’s van jou mogen verwachten en wat er nodig is om je ervaringskennis op een goede manier in te zetten? 

Daarover gaat de bijeenkomst ‘Ervaringskennis: geen brug te ver’, op 1 februari (10.00 - 17.15 uur) in Arnhem. Meld je nu aan en praat hierover mee.

Aanmelden

Het Ervaringskennisplein zal begin 2024 live komen; de helpdesk is al van start. Er kan dus al direct hulp gevraagd worden bij het zoeken, vinden en duiden van informatie met betrekking tot het inzetten van ervaringsdeskundigheid. De Helpdesk is beschikbaar voor individuen (mensen die zelf ‘iets willen met hun ervaring’), organisaties die het (willen) inzetten (cliënten- en naastenorganisaties) en organisaties die er gebruik van willen maken (gemeenten, zorgverzekeraars, ministeries, zorgorganisaties, kennisinstituten, etc). Tijdens de Dag van de Ervaringsdeskundige was er ook een stand waar mensen konden zien hoe het Ervaringskennisplein eruit gaat zien. De helpdesk was ook direct beschikbaar en de eerste vragen zijn ondertussen gesteld, en beantwoord!

Een aantal mensen staan op een podium met achter hen op een dia een voorproefje van de site van het Ervaringskennisplein.

Noodzaak

Mensen kwamen om een aantal redenen langs bij de stand. Ten eerste kwamen ze vanuit de behoefte aan kennis. Er is enthousiasme over dit initiatief, omdat informatie over ervaringskennis en ervaringsdeskundigheid moeilijk vindbaar is. Dat bleek ook uit gesprekken met deze mensen.
 
Ten tweede kwamen mensen langs omdat ze het belangrijk vinden om de geschiedenis van ervaringsdeskundigheid te kunnen bevatten. Wilma Boevink gaf in het plenaire programma het voorbeeld van het Beroepscompetentieprofiel, dat vorig jaar is herzien. Dit brengt de ontwikkeling van het vak in beeld. En dat is hard nodig! Het is van belang om te laten zien wat ervaringskennis en ervaringsdeskundigheid in kunnen brengen. En wat er voor nodig is om ze te kunnen inzetten. Het Ervaringskennisplein biedt daar een tastbaar platform voor.

Ten derde hebben mensen ook de behoefte om hun kennis te borgen. Zo waren de medewerkers van Meetellen om die reden heel enthousiast. Ook mensen met projecten die kennis opleveren voor anderen zagen kansen om die kennis te verspreiden.

De Helpdesk Ervaringsdeskundigheid is nu te vinden via de link ervaringskennisplein.nl.

Close-up van twee van de presentatoren van het Ervaringskennisplein die op het podium staan. Een van hen spreekt in een microfoon.