Powered by Movisie: ‘We helpen mensen om het stuur weer in eigen handen te nemen’
Ed Schut is coördinator van de Thuisadministratie van Humanitas in Assen. Samen met twee collega’s begeleidt hij zo’n 30 vrijwilligers die hulp bieden aan mensen met financiële problemen. Sinds anderhalf jaar zijn ze aangesloten bij de leerkring overerfbare armoede van de Alliantie van Kracht. Zo kwamen ze in aanraking met de klantreis van Movisie, een handreiking voor de sociale professional om problematische schulden te herkennen en hierbij begeleiding te bieden.
Op welke manier bieden jullie vrijwilligers hulp aan mensen met financiële problemen?
‘Mensen met financiële problemen melden zich aan bij de Thuisadministratie. Als coördinatoren doen we een intake gesprek en koppelen we een vrijwilliger. De vrijwilliger gaat eerst kennismaken, kijken of het klikt. De functie van de vrijwilliger verschilt per situatie. Soms kom je een kast vol dichte enveloppen tegen, dan begin je daar mee. Praat je over een dreigende huisuitzetting, dan ga je eerst inventariseren, rust brengen en kijken welke stappen ondernomen moeten worden. Die dreigende zaken – bijvoorbeeld huisuitzetting, energie- of waterafsluiting – hebben de allereerste aandacht.’
Je moet de stress wegnemen in een gezin.
Hoe helpt de klantreis van Movisie jullie vrijwilligers?
‘De klantreis helpt onze vrijwilligers om prioriteit aan zaken te geven. Wat is nu het belangrijkste om mee aan de slag te gaan? Die prioriteiten kunnen in elke situatie verschillend zijn. De klantreis biedt overzicht en duidelijkheid. En dat neemt de stress weg bij mensen met financiële problemen. Als de deurwaarder ieder moment de inboedel in beslag kan nemen of de energieleverancier de elektriciteit kan afsluiten, geeft dat zoveel stress in een gezin. En dat versterkt de problemen alleen maar. Je moet de stress wegnemen en de klantreis is daar een goede tool voor. Een tijdje geleden kwamen we bijvoorbeeld bij iemand die zei: ‘Ik kan niets te drinken aanbieden, want mijn water is afgesloten.’ Dan ga je gelijk in de actiestand. De klantreis helpt de vrijwilligers om daar stappen in te zetten.
Als je mensen ondersteunt, dan komt die kracht wel weer boven.
Wat is het belangrijkste bij de begeleiding van mensen met financiële problemen?
‘Wij focussen ons op hoe je elkaar kunt ‘gebruiken’ en versterken. Uiteindelijk gaat het erom hoe een mens, die op dat moment in de problemen zit, het beste geholpen kan worden. Mensen kunnen – door wat voor omstandigheden dan ook – het stuur soms even kwijt zijn en wij helpen mensen dat stuur weer in eigen handen te nemen. We gaan in eerste instantie uit van de kracht van mensen. Als je mensen ondersteunt, dan komt die kracht wel weer boven.’
Hoe ga je als hulpverlener om met financiële problematiek? Hoe kun je jouw cliënt het beste helpen? Wat moet je weten en wat kun je doen? En in welke volgorde pak je dit aan? Movisie ontwikkelde de klantreis samen met Ricco de Goede, die als sociaal werker in Utrecht jarenlange ervaring heeft in het begeleiden van cliënten met problematische schulden en nu werkzaam is als zelfstandig trainer en adviseur voor gemeenten. Deze klantreis is opgebouwd rondom de (fictieve) familie Van de Lugt. Aan de hand van een korte beschrijving wordt hun situatie geschetst, zie je welke hordes zij tegenkomen en wat jij kunt doen om hen daarbij goed te begeleiden. Op basis van zes stappen doe je bruikbare kennis en inzichten op. Je reist er doorheen in slechts 30 minuten! Meer weten? Klik hier!
Powered By Movisie
Dit artikel maakt deel uit van de campagne Powered by Movisie. Hier lees je de verhalen van de mensen achter onze resultaten. Bekijk alle verhalen