Gemeente Zoetermeer

In gemeente Zoetermeer hebben Stichting MEE en Palet Welzijn sinds 2015 de rol als onafhankelijk cliëntondersteuner. Er zijn ambities geformuleerd om de communicatie en bekendheid te verbeteren.

Hoe is cliëntondersteuning georganiseerd?

In gemeente Zoetermeer hebben Stichting MEE en Palet Welzijn sinds 2015 de rol als onafhankelijk cliëntondersteuner. Vanaf 2016 zijn Stichting MEE en Palet Welzijn samen gaan werken onder de noemer ZoSamen, om voor inwoners één portaal voor cliëntondersteuning te vormen.

Ambities

Uit onderzoek van de Rekenkamercommissie Zoetermeer en uit gesprekken met mantelzorgers en vrijwilligers en de Adviesraad Sociaal Domein blijkt dat cliëntondersteuning voor inwoners niet altijd voldoende zichtbaar is. De gemeente Zoetermeer heeft daarom een aantal ambities geformuleerd:

  • vindbaarheid en bekendheid van cliëntondersteuners verbeteren.
  • vanaf 2021 zal cliëntondersteuning per gebied worden georganiseerd.
  • zich op de samenwerking met uitvoerende partijen rondom integrale vraagstukken.
  • levensbrede ondersteuning van hulpvragen.

Naast inwoners met Wmo-vragen wil de gemeente zich meer richten op kinderen en ouders (Jeugdwet) of inwoners die ondersteuning nodig hebben bij aanvragen vanuit de Participatiewet.

Lees hier het artikel over cliëntondersteuning in Zoetermeer

Contactgegevens

Gemeente Zoetermeer, Jessica Koppenol: J.R.Koppenol@zoetermeer.nl