Gemeente Geldrop-Mierlo

Sinds 2015 kunnen inwoners van de gemeente Geldrop-Mierlo met vragen (over jeugdhulp, hulp via de Wmo, inkomensondersteuning, schuldhulpverlening en algemene maatschappelijke ondersteuning) terecht bij het Centrum voor Maatschappelijke Deelname (CMD) en van daaruit worden zij verwezen naar organisaties en voorzieningen.

Hoe is cliëntondersteuning nu georganiseerd?

Via de website van de gemeente kunnen inwoners bij aanbieders van cliëntondersteuning terecht. Er zijn twee professionele organisaties die de ondersteuning bieden: MEE De Meent Groep en Zorgbelang Brabant|Zeeland. Daarnaast is er een aanbod van vrijwillige cliëntondersteuners voor ouderen via Seniorenbelang. Ook kent de PvdA in Geldrop-Mierlo de functie van ombudsman, waarin ook veel inwoners met vragen worden geholpen. Uiteraard is er een breed scala van diensten die soms dicht tegen cliëntondersteuning aanliggen zowel professioneel als met vrijwilligers georganiseerd. 

Ambities

De gemeente Geldrop-Mierlo heeft de volgende ambities voor cliëntondersteuning:  

  1. Zorgen voor een netwerk van goed opgeleide vrijwillige cliëntondersteuners.
  2. Het versterken van de positie van de cliëntondersteuning, ook door daaraan meer bekendheid te geven bij de inwoners van onze gemeente. 
  3. Verbinden met cliënten- en bewonersorganisaties in onze gemeente.
  4. Versterken van het voorliggend veld. Een sterk voorliggend veld is voor onze gemeente van belang om de inwoners en ons CMD (Centrum voor Maatschappelijke Deelname) te ondersteunen. Door inwoners elkaar te laten helpen bij het formuleren van een hulpvraag en het vinden van de juiste hulp, heeft het CMD meer tijd om met de juiste vraag gericht aan de slag te gaan. 

Acties

  • Versterken van de positie van cliëntondersteuning op alle gebieden van het sociaal domein. Hierbij worden de huidige partners betrokken, het CMD en een grotere groep van betrokken organisaties, zoals welzijnswerk, bibliotheek, Mantelzorgmakelaar, etc. Op deze manier versterken we het netwerk en het voorliggend veld en kan de inwoner beter en makkelijker cliëntondersteuning kan vinden, ook via andere verwijzers.  
  • Er is een klankbordgroep ingericht waarin deelname vanuit de Wmo adviesraad, Seniorenbelang en Cliëntenraad Participatiewet en Minima (CPM). Meelezers komen van uit KansPlus Sien. 
  • Er wordt actief toegewerkt naar het inrichten van een duidelijk meldpunt (naam is nog “onder constructie”) en hierbij werken meerdere organisaties met elkaar samen. 
  • Het is de ambitie om ook vrijwillige cliëntondersteuning te organiseren voor het brede sociale domein en voor alle inwoners. Daartoe worden vrijwilligers geworven, er wordt gezorgd voor een goede opleiding en passende ondersteuning. 
  • Formele (professionele) en informele (vrijwillige) cliëntondersteuning dienen aanvullend en versterkend aan elkaar te zijn. De samenwerking tussen deze groepen wordt actief gestimuleerd. 

Doorstart

Het koploperproject in de huidige vorm is afgerond, maar de versterking van cliëntondersteuning is nog steeds in volle gang. Gemeenten kunnen middels een SPUK-aanvraag (Specifieke Uitkering) aan de slag met de (door)ontwikkeling van cliëntondersteuning. Gemeente Geldrop-Mierlo heeft met behulp van deze specifieke uitkering een doorstart gemaakt en blijft daarmee actief werken aan het versterken en doorontwikkelen van cliëntondersteuning.

Contactgegevens

Hugo Maas h.maas@geldrop-mierlo.nl  06 11531338 
Gabie Conradi GConradi@zorgbelang-brabant.nl  06 29259435