Van stilstaan komt vooruitgang

22 februari 2019

‘Soms is het goed om even stil te staan bij wat je doet', vertelt Inge van Steekelenburg, adviseur Vakmanschap bij Movisie. ‘De Dag van de Sociaal Werker is zo’n moment. Veel sociaal werkers doen hun best om bij deze dag te zijn en op die manier te werken aan de eigen professionaliteit. Als je dat een heel klein beetje uitbreidt, door de week ervoor mee te doen met de Challenge Groeikracht sociaal werkers, maak je weer flinke stappen vooruit.’

In de week rond de Dag van de Sociaal Werker op 13 maart daagt Movisie sociaal werkers uit met de Challenge Groeikracht sociaal werkers. Vanaf 11 maart doe je als deelnemer vijf dagen lang elke dag een korte oefening in het reflecteren op je eigen handelen, het vergroten van je invloed en je creativiteit.

Ik doe mee met de challenge

Tegenstrijdige belangen

Eén van de dilemma’s die sociaal werkers tegenkomen in hun praktijk is tegenstrijdige belangen. Voor wie werk je? Voor de cliënt of voor jouw organisatie of voor de gemeente? Bij het zoeken naar oplossingen voor de situatie van de cliënt voelen sociaal werkers zich soms beperkt door die verschillende belangen. ‘Neem bijvoorbeeld een gezin met een complexe vraag’, zegt Van Steekelenburg. ‘Ga je dan individuele oplossingen zoeken, of trek je het naar een hoger plan door het hele gezinssysteem aan te pakken? In de challenge oefen je met het bekijken van verschillende perspectieven en belangen. Zo kan je er bewuster een keuze in maken voor wie je kiest. Nog liever vind je, door je brede blik op de situatie, een creatieve oplossingen waar alle partijen zich in kunnen vinden.’

Kwetsbaarheid is kracht

Een andere vraag waar professionals mee kunnen stoeien is het laten zien van je kwetsbaarheid. Ben jij de stoere professional die alles weet, of laat je aan jouw cliënt je onzekerheid zien? ‘Het voelt misschien niet fijn om je kwetsbaar op te stellen tegenover een cliënt, maar het kan het gesprek wel vooruit helpen’, legt Van Steekelenburg uit. ‘Als je daarmee oefent kun je die kwetsbaarheid inzetten op het moment dat de situatie dat kan gebruiken. Professionaliteit is namelijk niet alleen de kennis die je meebrengt, maar ook op het juiste moment de juiste vragen stellen en daarmee de zelfredzaamheid van een cliënt te faciliteren.’
Kleine opdrachten

Het klinkt inderdaad als een enorme uitdaging om deze nieuwe manieren van werken aan te leren. ‘Maar de challenge is juist klein, behapbaar opgezet. Het gaat om vijf dagen waarbij je elke dag een of twee oefeningen doet van slechts tien minuten,’ vertelt Van Steekelenburg.

Inspirerend

De challenge is vorig jaar gedaan bij wijkteam medewerkers. ‘Het beviel hun erg goed’, zegt Van Steekelenburg. ‘Ze vonden het inspirerend en motiverend, zonder dat het gelijk je hele week in beslag neemt’, herinnert Van Steekelenburg zich. Een van de professionals zei over de challenge: ‘Het is altijd goed om het eigen functioneren kritisch te bekijken op verbetermogelijkheden.’

Live challenge

Sociaal werkers kunnen zich aanmelden via movisie.nl/challenge en krijgen dan de opdrachten via de mail. Op de Dag van de Sociaal Werker op 13 maart heeft Movisie bovendien een stand waar sociaal werkers met elkaar challenge kunnen doen. ‘Ga live samen de uitdaging aan’, daagt Van Steekelenburg de bezoekers van de dag uit. ‘Bedenk creatieve oplossingen met je collega’s. Wie weet ga je de volgende dag met meer zelfvertrouwen naar je werk.’

Dit artikel verscheen eerder op de website van Zorg + Welzijn