Veelgestelde vragen en antwoorden over de avondklok en het sociaal domein

Movisie krijgt veel vragen binnen over de avondklok, wat dit betekent voor bijvoorbeeld het verlenen van mantelzorg, of het werk dat jij doet als sociaal werker. Hieronder verzamelen wij deze vragen en geven je een antwoord. Meer vragen en antwoorden volgen. Heb je zelf een vraag? Neem dan contact met ons op!

Mag ik tijdens de avondklok mantelzorg verlenen? En hoe toon ik aan dat ik mantelzorger ben?

Er geldt een uitzondering voor mantelzorgers en zorgvrijwilligers tijdens de avondklok. Jij mag als mantelzorger naar buiten om zorg te verlenen aan een naaste. Wel is het noodzakelijk dat je dan een ‘Eigen verklaring avondklok’ bij je hebt. Vink het vakje ‘Iemand anders heeft dringend mijn hulp nodig’ aan. En vul bij toelichting in: Vanwege noodzakelijke en niet uitstelbare mantelzorg of een eigen omschrijving.

Meer lezen?

Meer over mantelzorg en de avondklok lees je op de website van MantelzorgNL. Heb je vragen of behoefte aan advies? Dan kun je bellen met de Mantelzorglijn, bereikbaar op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur via 030 760 60 55. Op de website van de NOV (Nederlandse Organisaties Vrijwilligerswerk) lees je meer over vrijwilligerswerk tijdens de avondklok.

Wat kan ik doen als de spanningen thuis en/of in mijn relatie hoog oplopen?

Als de spanningen thuis hoog oplopen, kun je een time-out nemen. In deze brochure en video vind je er meer informatie over. Als de avondklok is ingegaan, kun je tijdens een time-out in plaats van buiten wandelen of fietsen, allebei iets anders binnenshuis doen, bijvoorbeeld muziek luisteren, een klusje in huis doen of een tijdje in een andere kamer verblijven. Is dat niet mogelijk en heb je hulp nodig? Bel voor directe nood 112, bij geen directe nood 0800 2000, gratis 24/7 (www.veiligthuis.nl). Tijdens de openingstijden van de apotheek kun je ook het codewoord Masker 19 gebruiken.

Mag ik voor mijn werk als sociaal werker na 21.00 uur nog over straat? 

De werkgever bepaalt wie waarom op straat moet zijn in verband met het werk. Daarvoor verstrekken zij een verklaring aan hun medewerker. Daarnaast moet je zelf ook een verklaring opstellen en ondertekenen. Sociaal werkers die 's avonds werken kunnen dat met deze twee verklaringen dus blijven doen. 

Meer informatie op de website van Sociaal Werk Nederland

Door de avondklok kan een van mijn cliënten na de dagelijkse werkzaamheden niet meer bij mensen langsgaan. Welke tips kan ik geven zodat hij niet vereenzaamt?

Kijk samen of de dagelijkse werkzaamheden ook op andere tijden gedaan kunnen worden. Door iets eerder te beginnen, kan je cliënt ook eerder stoppen. Hierdoor is er waarschijnlijk voldoende tijd om nog bij iemand langs te gaan en op tijd weer thuis te zijn voor de avondklok ingaat. Of adviseer om een langere pauze in de middag te nemen en dan af te spreken om bij iemand langs te gaan. Is dit niet mogelijk, dan kun je ook samen naar digitale mogelijkheden kijken om af te spreken.

Meer tips over de aanpak van eenzaamheid
 

De ervaring van Lou Repetur: ‘De avondklok brengt oude herinneringen terug’

Benieuwd naar een persoonlijke ervaring van een van onze medewerkers met haar eerste avondklok in Chili tijdens de staatsgreep in 1973? Lees dan deze LinkedIn post:

Coronadosssier

Dit artikel is onderdeel van een dossier waarin wij kennis verzamelen over het coronavirus. Heb jij een vraag die Movisie kan beantwoorden? Tips of noemenswaardige initiatieven? Stuur dan een e-mail naar Hans Alderliesten, h.alderliesten@movisie.nl.

Naar het dossier