Categorie: Publicatie Type: Handreiking Wat rekenen we wel tot de sociale basis en wat niet? De verwachtingen rond de sociale basis zijn hooggespannen. Maar wat verstaan we er precies onder? En waarom moeten we eigenlijk investeren in de sociale basis? Gemeenten...
Categorie: Artikel Type: Interview Waar staan we voor? Leidende principes bieden houvast Steeds meer gemeenten en organisaties werken met leidende principes omdat ze meer richting en houvast willen. Movisie haalde ervaringen op bij de gemeenten Ede en Vlissingen...
Categorie: Artikel 11 tips voor kwaliteit bij inkoop in het sociaal domein Vaak werken gemeenten bij de inkoop van jeugdhulp en maatschappelijke ondersteuning met extra kwaliteitscriteria, aanvullend op de wet. Op verzoek van het Programma Inkoop en Aanbesteden...
Categorie: Artikel Type: Terugblik bijeenkomst Impressie proeverij cliëntervaringsonderzoek september 2023 Een groeiend aantal gemeenten wil graag inzicht krijgen in ervaringen van inwoners met de geboden hulp en steun, met als doel hiervan te leren en verbeteringen...
Categorie: Artikel Type: Uit de praktijk Goede samenwerking dankzij gespreksinstrument Wat telt Soms lijkt iets simpel, maar is het in de praktijk toch ingewikkelder dan gedacht. Een inwoner heeft een hulpvraag en komt daarmee bij een generalist. Op...
Categorie: Artikel Type: Uitleg Wat telt: de inwoner bepaalt zelf wat belangrijk is Steeds meer wijkteams en gemeenten willen bij de invulling van hun opdracht voor passende ondersteuning voor elke inwoner, beter aansluiten bij de ervaringen van de inwoner...
Categorie: Publicatie Type: Tool Implementatiewijzer Wat telt Wat telt is een relatief nieuw instrument voor inwoners en professionals om in gesprek na te gaan wat goed en minder goed gaat in het leven...
Categorie: Artikel Type: Uitleg Cliëntervaringen als volwaardige bron voor sturingsinformatie De waarde van cliëntervaringen voor het verbeteren van beleid en uitvoering wordt algemeen erkend. Maar het is nog best ingewikkeld om de ervaringen op een goede...
Categorie: Artikel Type: Interview 'Jos van der Lans legt de vinger op de zere plek van aanbesteden' Publicist Jos van der Lans schreef onlangs, in opdracht van Movisie, het essay ‘Ontsnappen aan aanbesteden’. Hij bepleit daarin een radicaal andere manier van financieren en...
Categorie: Artikel Type: Uitleg In gesprek over monitoring: een frisse blik op de processen in jouw organisatie Wordt monitoring ingezet waarvoor het bedoeld is, namelijk het verbeteren van het dagelijks werk van professionals en daarmee het verbeteren van de ondersteuning aan inwoners? Aan...