Categorie: Publicatie Type: Handreiking Ervaringskennis in beleid Steeds meer gemeenten ervaren het voordeel van het inzetten ervaringskennis in hun beleid. Het helpt ze sociale problemen concreet te definiëren, passender beleid te ontwikkelen en...
Categorie: Publicatie Type: Handreiking Handreiking: Zicht op het effect van cliëntondersteuning In het Koploperproject Cliëntondersteuning (CO) gaan gemeenten aan de slag met de positionering en doorontwikkeling van cliëntondersteuning. Deze koplopergemeenten zetten in op het bevorderen van deskundigheid...
Categorie: Publicatie Type: Infographic Infographic: Op welke momenten wordt een cliëntondersteuner ingezet? Een inwoner kan op verschillende momenten in het leven een beroep doen op een cliëntondersteuner. Het doel is het optimaliseren van de regie van de inwoner...
Categorie: Publicatie Type: Rapport Ervaringsdeskundigheid op alle plekken in de organisatie RIBW Nijmegen & Rivierenland begeleidt mensen met een ernstige psychiatrische kwetsbaarheid bij wonen, dagbesteding en werken en helpt hen te werken aan herstel. De organisatie ontwikkelt...
Categorie: Publicatie Type: Infographic Infographic: samenwerking bij cliëntondersteuning Het versterken van cliëntondersteuning vraagt om een goede samenwerking tussen diverse betrokkenen in de lokale praktijk. Om te komen tot een krachtige lokale samenwerking zijn verschillende...
Categorie: Publicatie Type: Factsheet Versterking van cliëntondersteuning in het land In de afgelopen vijf jaar hebben gemeenten samen met andere lokale partijen hard gewerkt aan het versterken van cliëntondersteuning. Sinds 2017 werken zij binnen het Koploperproject...
Categorie: Publicatie Type: Rapport Waakvlamvoorziening blijkt stevige steun in rug voor mensen met een lvb Mensen met een licht verstandelijke beperking (lvb) hebben baat bij een life coach die hen langdurig en op een laag pitje steunt in het dagelijks leven...
Categorie: Publicatie Type: Infographic Organiseren en versterken van cliëntondersteuning in jouw gemeente: een stappenplan Cliëntondersteuning is voor gemeenten en samenwerkingspartners een middel om het stelsel van zorg en welzijn te verbeteren: om het persoonsgerichter, betrouwbaarder en toegankelijker in te richten...
Categorie: Publicatie Type: Handreiking Kwartiermaken voor ervaringsdeskundigen Steeds meer maatschappelijke organisaties en gemeenten werken met ervaringsdeskundigen. De waarde van ervaringsdeskundigheid wordt steeds beter (h)erkend en er zijn veel inzichten opgedaan over de inzet...
Categorie: Publicatie Type: Infographic COmpas: wegwijzer in het versterken van cliëntondersteuning Dit kompas fungeert als wegwijzer in de versterking van cliëntondersteuning (CO) in jouw gemeente. Per vraagstuk staan een aantal thema’s geformuleerd. Door daarop te klikken vind...