'Het gebruik van OZOverbindzorg scheelt een hoop telefoontjes'

Het gebruik van OZOverbindzorg scheelt een hoop telefoontjes Het contact tussen de professional en de mantelzorger verloopt een stuk gemakkelijker via het platform.

Marloes is werkzaam als adviseur Mantelzorg bij Steunpunt Mantelzorg Brabantse Wal. In haar werk ervaart zij dat mantelzorgers en hun naasten met complexe problematiek soms wel te maken hebben met zeven tot tien professionals. Het kost dan veel tijd en energie om de regie te houden over de zorg en de afstemming. Als onderdeel van In voor mantelzorg-thuis heeft Marloes op kleine schaal, met drie mantelzorgers, geëxperimenteerd met het communicatieplatform OZOverbindzorg. Het doel? Onderzoeken of deze werkwijze geschikt is en op grotere schaal toegepast kan worden om de mantelzorger de regie te geven.

Op het platform van OZOverbindzorg staan de mantelzorger en de persoon voor wie gezorgd wordt centraal: zij hebben de regie. De meerwaarde van dit platform is dat de mantelzorger bepaalt wie er deelneemt aan het netwerk en wat er gecommuniceerd wordt. Alle communicatie binnen het platform verloopt via de mantelzorger.

Alles op één plek

Marloes vertelt het verhaal van een dochter die zorgt voor haar moeder met dementie. ‘Zij regelt alles in haar eentje voor haar moeder. Eerst onderhield ze via zeven verschillende kanalen contact met betrokkenen. Dat kostte veel tijd en maakte haar onrustig. Nu kan ze haar verhaal op één plek kwijt en kunnen de betrokkenen tijdig contact opnemen.’ Het scheelt een hoop telefoontjes, volgens Marloes. ‘Het contact tussen de professional en de mantelzorger verloopt een stuk gemakkelijker via het platform. En door het gebruik van OZOverbindzorg hoeven wij als professionals onderling elkaar ook niet meer te bellen voor kleine vragen. Dit kunnen we eenvoudig oplossen via het platform.’

Wat levert het mantelzorgers op?

Voor de mantelzorger heeft het gebruik van OZOverbindzorg vele voordelen, vertelt Marloes. Uit de pilot bleek dat de betrokken professionals meestal bereid te zijn om deel te nemen. In een van de casussen lukte het niet om de huisarts te laten deelnemen. In dat geval zijn afspraken gemaakt over afstemming via de gangbare huisartsconsulten en -bezoeken. ‘Het scheelt zoveel tijd. Door af te stemmen via het platform verlopen zorgaanvragen veel sneller. Eventuele ontbrekende informatie voor de aanvraag kan snel worden doorgegeven door degene die hierover beschikt. En de mantelzorger kan zijn zorgen en feedback direct delen met de professionals, wat prettig is voor alle partijen.’

De voordelen voor professionals

‘We zien dat het gebruik van OZOverbindzorg cliënt en mantelzorger veel oplevert. En ons als professionals ook: het bespaart tijd, je bent altijd op de hoogte en je krijgt “objectief” verslag van belangrijke gebeurtenissen en van het beleid door andere professionals. Zeker voor bepaalde doelgroepen patiënten, bijvoorbeeld mensen met dementie, is het moeilijk om hiervan zelf verslag te doen.’ Daarnaast draagt het bij aan de samenwerking tussen professionals. ‘We doen minder dubbel werk, omdat we van elkaar op de hoogte zijn wie wat doet. En we kunnen elkaar doorlopend feedback geven, wat de samenwerking en processen bevordert.’

Tips voor het gebruik van OZOverbindzorg

Voordat je aan de slag gaat met het platform, is het van belang om eerst het gesprek aan te gaan. Marloes tipt: ‘Zorg voor een gezamenlijke opstart. Bespreek de visie op de gewenste manier van samenwerken en hoe het platform die kan ondersteunen. Geef ook een praktische instructie op de manier van werken en beantwoord vragen over bijvoorbeeld de financiering. Enthousiaste professionals zijn een goede ambassadeur voor andere professionals! Laat deze professionals vertellen: wat levert het jou en de hulpvrager op?’

Marloes heeft ‘haar mantelzorgers’ begeleid in het werken met het platform, bijvoorbeeld door hier aandacht aan te besteden tijdens een huisbezoek. ‘Gedurende het proces gaf ik steeds feedback op de manier van werken. We bespraken waar we het platform wel en niet voor gebruikten.’ Het werken met OZOverbindzorg vraagt wat digitale vaardigheden van de mantelzorger. ‘Met technische vragen konden de mantelzorgers terecht bij OZOverbindzorg. Ook hebben casemanagers, verpleegkundigen en naasten geholpen met het gebruiken van de app. Zo bleek iedereen uiteindelijk in staat om het platform goed te gebruiken.’

En hoe zit het met de kosten? Marloes vertelt: ‘Ons Steunpunt Mantelzorg heeft budget gereserveerd. De doelgroep zijn mensen ‘met een kleinere portemonnee’, dus de kosten mogen geen obstakel vormen. De volgende stap is financiering regelen voor gebruik op grotere schaal, via grote samenwerkingsverbanden of regionale programma’s. Omdat wij erg enthousiast zijn over de pilot zijn we als projectgroep druk bezig met het presenteren van de resultaten in verschillende netwerken, in de hoop deze pilot breder uit te rollen!’