WIFA-model: aandachtspunten in de samenwerking met vrijwilligers

Vrijwilligers zijn van onschatbare waarde voor goede zorg aan en ondersteuning van hulpvragers én mantelzorgers. Een goede samenwerking tussen professionals en vrijwilligers is essentieel. Dat werkt motiverend, draagt bij aan een prettig werk- en zorgklimaat en aan meer aandacht voor het welzijn van de hulpvrager. Hiervoor zijn heldere afspraken, informatieuitwisseling en waardering voor hun werk nodig. Het WIFA-model helpt jou als professional hierbij. WIFA staat voor: Waarderen, Informeren, Faciliteren en Afstemmen. Houd jij hier voldoende rekening mee?

Meer lezen over het WIFAmodel? Klik dan hier!

WIFA-model: aandachtspunten in de samenwerking met vrijwilligers

W Waarderen

Vrijwilligers zetten zich belangeloos in en dat mag gewaardeerd worden. Dit draagt bij aan een betere samenwerking en tevreden vrijwilligers. Waarderen kan op vershillende manieren. Door belangstelling te tonen voor werkzaamheden van vrijwilligers, bijvoorbeeld door eens een kaartje te sturen of het geven van een eindejaarsgeschenk. Vergeet niet vrijwilligers extra in het zonnetje te zetten tijdens de Nationale Vrijwilligersdag op 7 december!

I Informeren

Om hun werk goed uit te kunnen voeren hebben vrijwilligers de juiste informatie nodig. Wat moeten vrijwilligers weten over de hulpvrager en zijn/haar situatie? Houd vrijwilligers op de hoogte van dingen die voor hen relevant zijn. Op jouw beurt kun je als professional ook leren van de ervaringen en kennis van vrijwilligers. De vrijwilliger leert de mantelzorger en hun naasten op een andere manier kennen. Zij ondernemen activiteiten en hebben meer tijd voor een goed gesprek. Je kunt de informatie die de vrijwilliger heeft dus ook goed benutten. Vraag naar hun eigen ervaringen en wensen.

F Faciliteren

Vrijwilligers zijn geholpen als zij beschikken over relevante kennis en als randvoorwaarden goed zijn geregeld. Wat moeten vrijwilligers weten en kunnen om contact te leggen, ondersteuning of hulp te bieden en op te treden in noodsituaties? Denk aan goede instructies en het aanleren van vaardigheden. Bijvoorbeeld het aanleren van rolstoel rijden, handelen bij slikproblemen of gedragsproblemen. Het kan helpen om trainingen en cursussen te organiseren. Ook van belang: waarover moeten vrijwilligers beschikken om bepaalde activiteiten te ondernemen? Denk aan mobiele telefoon, geldig rijbewijs of verzekering.

A Afstemmen

Vrijwilligers zijn onderdeel van het team dat betrokken is bij de mantelzorger en zijn/haar naaste. Stem de werkzaamheden met elkaar af, zodat je niet langs elkaar heen werkt. Ga ook in gesprek over wensen, verwachtingen en grenzen. Laat vrijwilligers zelf aangeven wat zij wel en niet prettig vinden om te doen. Door de verschillende rollen en werkzaamheden af te stemmen kun je het effect van het vrijwilligerswerk vergroten. Dat gaat niet vanzelf, maar het resultaat is het waard. Het leidt tot gemotiveerde vrijwilligers die openstaan voor advies en er is meer aandacht voor de zorg en welzijn van de hulpvrager en mantelzorger.