Diversity washing tegengaan met ervaringskennis en participerende observatie

Artikel van Tijdschrift voor Sociale Vraagstukken

Inclusie is méér dan het neerzetten van een ramadantafel als marketingtruc', zegt Lotte Thissen, projectleider Inclusie en Diversiteit. Volgens Thissen kunnen deze goedbedoelde acties helpen om de status quo aan de kaak te stellen en diversiteit te tonen, maar veranderen ze vaak weinig aan het gebrek aan inclusie en de impact die het kan hebben.

Themadagen als Diversity Day, Pride, Coming Out Day Internationale Vrouwendag dragen bij aan de bewustwording van deze thema's. Maar er bestaat tegelijkertijd een risico op marketingstunts waarbij bedrijven doen alsof ze initiatieven, groepen en sociale ongelijkheidskwesties steunen, terwijl daar in de rest van het jaar weinig van te merken is.

'Het veinzen van inclusie, ook wel diversity washing genoemd, is niet genoeg om mensen, in al hun diversiteit, in dagelijkse situaties het gevoel te geven dat ze een gelijkwaardig onderdeel zijn van een plek, groep of samenleving, dat ze ergens hóren in plaats van erbij horen', stelt Thissen. Volgens haar biedt ervaringskennis kansen om échte inclusie te vergroten. Eerder onderzoek van Movisie signaleerde dat ervaringskennis vaak in een te laat stadium wordt ontsloten. Het onderzoek pleitte ervoor om deze van begin af aan mee te nemen bij beleidsontwikkeling.

Lees het volledige artikel op de site van Sociale Vraagstukken