Hoe ga je om met complexe casussen in cliëntondersteuning?

En 5 tips voor cliëntondersteuners

Irma van Beek is sinds 2015 sociaal ombudsvrouw in een aantal gemeenten en coördinator van het team cliëntondersteuners in de Wolden. Inwoners kunnen vertrouwelijk bij haar als sociaal ombudsvrouw terecht met vraagstukken, klachten of zaken waarvan ze het gevoel hebben dat er geen antwoord wordt geboden. Dit als het gaat om de Wmo, de Participatiewet en de Jeugdwet. Haar werk als sociaal ombudsvrouw en dat van de onafhankelijk cliëntondersteuner kent veel paralellen. Hoe ga je om met complexe situaties?

Veel gemeenten zetten stappen in de doorontwikkeling en verbetering van onafhankelijke cliëntondersteuning. In een educatieve film vertellen twee cliënten over hun complexe casus. Van Beek reflecteert op deze casussen en legt uit welke knelpunten en tips zij kan geven aan (toekomstige) cliëntondersteuners. ‘Zo kunnen andere leren van de ervaringen die ik afgelopen 4 jaar heb opgedaan’.  De 10-minuten durende film biedt handvatten en inzicht in het werk van de cliëntondersteuner en de meerwaarde daarvan. Deze film werd gepresenteerd op het landelijk congres cliëntondersteuning.

De complexe casus van mr. Tuinder

Meneer Tuinder heeft MS, dat gaat met pieken en dalen. Op den duur ging het minder met lopen en had hij ook krukken nodig. Hij kreeg de mogelijkheid een nieuw medicijn te proberen. Dat zorgde voor een verbetering, het ging op een gegeven moment zo goed dat hij de krukken aan de kant kon doen. Maar dat medicijn werd maar tijdelijk vergoed. Toen de vergoeding werd ingetrokken, kon hij het medicijn niet meer betalen. Samen met zijn kameraad heeft Meneer Tuinder van alles geprobeerd om de vergoeding voor elkaar te krijgen. Zo kwam hij ook bij de gemeente terecht. Na veel afwijzing kwam hij met dit vraagstuk hij bij Irma terecht. Het medicijn is voor meneer Tuinder een verschil tussen lopen en niet lopen, werken en niet werken.

Hoe is van Beek opgegaan met de situatie?

‘Wat ik dan altijd doe is eerst met iemand praten over welke zaken zij zelf al hadden opgepakt. Hij vertelde dat hij een uitgebreide zoektocht heeft gedaan met zijn mantelzorger. Hij had zelf al veel stappen genomen, dus die hoefde we niet opnieuw te nemen. We hebben verdere stappen binnen de gemeente gezet en echt het uiterste gevraagd van de Wmo en uiteindelijk ook de Participatiewet. Daar zat geen oplossing. Maar ik dacht, toch ligt dit vraagstuk er.’

Denk niet in systemen

De werkgever heeft voor al zijn medewerkers een persoonlijk budget. Uiteindelijk is het daaruit betaald. De werkgever neemt de vergoeding op zich zolang hij werkzaam is binnen dat bedrijf. ‘Maar zoiets bedenk je niet als je in systemen blijft denken. Je moet buiten de gemeentelijke systemen je ogen en oren open hebben om te kijken of daar wellicht ook een oplossing zit’, aldus van Beek.

Vijf tips voor cliëntondersteuners:

1.    Zet vooral door
2.    Stel je oordeel uit totdat alle informatie hebt
3.    Neem de inwoner serieus, ook als die zegt: nu stopt het voor me.
4.    Heb lef, zet je creativiteit in
5.    En wees vooral heel nieuwsgierig!