Categorie: Artikel Type: Interview ‘Dit helpt om niet lukraak allerlei projectjes te starten’ De meeste gemeenten die werken met het kwaliteitskompas, doen dat eerst samen met een of twee kernpartners. In Staphorst doen ze het anders: daar zitten maar...
Categorie: Artikel Type: Uitleg Gemeenten en de sociale basis: tips van vier experts Onderzoeken bevestigen dat een sterke sociale basis kan bijdragen aan het oplossen van kansenongelijkheid, eenzaamheid en gezondheidsverschillen. Hoe kunnen gemeenten hun sociale basis beter benutten? Frank...
Categorie: Artikel Type: Aankondiging Meld je nu aan: leernetwerk Outcomegericht werken Wat zijn maatschappelijke resultaten die gemeenten voor en met de lokale samenleving willen realiseren? Welke inzet en activiteiten van inwoners en maatschappelijke partners dragen daar aan...
Categorie: Artikel Type: Interview Waar staan we voor? Leidende principes bieden houvast Steeds meer gemeenten en organisaties werken met leidende principes omdat ze meer richting en houvast willen. Movisie haalde ervaringen op bij de gemeenten Ede en Vlissingen...
Categorie: Artikel 11 tips voor kwaliteit bij inkoop in het sociaal domein Vaak werken gemeenten bij de inkoop van jeugdhulp en maatschappelijke ondersteuning met extra kwaliteitscriteria, aanvullend op de wet. Op verzoek van het Programma Inkoop en Aanbesteden...
Categorie: Artikel Type: Terugblik bijeenkomst Impressie proeverij cliëntervaringsonderzoek september 2023 Een groeiend aantal gemeenten wil graag inzicht krijgen in ervaringen van inwoners met de geboden hulp en steun, met als doel hiervan te leren en verbeteringen...
Categorie: Artikel Type: Uit de praktijk Goede samenwerking dankzij gespreksinstrument Wat telt Soms lijkt iets simpel, maar is het in de praktijk toch ingewikkelder dan gedacht. Een inwoner heeft een hulpvraag en komt daarmee bij een generalist. Op...
Categorie: Artikel Type: Uitleg Wat telt: de inwoner bepaalt zelf wat belangrijk is Steeds meer wijkteams en gemeenten willen bij de invulling van hun opdracht voor passende ondersteuning voor elke inwoner, beter aansluiten bij de ervaringen van de inwoner...
Categorie: Artikel Type: Uitleg Cliëntervaringen als volwaardige bron voor sturingsinformatie De waarde van cliëntervaringen voor het verbeteren van beleid en uitvoering wordt algemeen erkend. Maar het is nog best ingewikkeld om de ervaringen op een goede...
Categorie: Artikel Type: Interview 'Jos van der Lans legt de vinger op de zere plek van aanbesteden' Publicist Jos van der Lans schreef onlangs, in opdracht van Movisie, het essay ‘Ontsnappen aan aanbesteden’. Hij bepleit daarin een radicaal andere manier van financieren en...